Nyheter

Miljöpartiet vill ställa höga klimatkrav på byggen

Cementindustrin släpper ut lika mycket växthusgaser som flyget. Därför vill Miljöpartiet i Göteborg ställa höga krav på byggbranschen. Mer klimatsmart betong, isoleringsmaterial och hälften av allt som byggs i Göteborg ska vara i trä. Miljöpartiet vill att det ska byggas ett helt fossilfritt kvarter i Göteborg.

– Just nu byggs det mer bostäder än på 40 år. Men det byggs mest i betong, som orsakar stora klimatutsläpp. Byggbranschen måste ta ett mycket större ansvar för vår planet. Den står för en stor del av våra utsläpp som påverkar klimatet. Lika mycket som flyget, det säger en del, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och stadsutveckling.

Alla lyftkranar runt om i Göteborg vittnar om en hög byggtakt, vilket behövs i bostadsbristens Göteborg. Men bygg- och fastighetsbranschen står för en femtedel av Sveriges koldioxidutsläpp, lika mycket som flyget. Därför föreslår Miljöpartiet nu hårdare miljökrav för alla som får bygga på kommunens mark. Minst hälften ska vara i trä eller annat klimatsmart material.

– De byggföretag som ska bygga i Göteborg måste börja bygga mer hållbart och bidra till att minska klimatförändringarna. Vi ska själva som kommun ställa höga krav på oss att visa att det går, säger Ulf Kamne.

Viktigast är att byta ut de stora mängderna betong som används mot förnybart eller återvunnet material. Men om byggbranschen ska bli klimatneutral måste cementindustrin också med på tåget. Även hus med trästomme byggs i dag med en grund av betong. Allt fler pekar ut storskalig lagring av koldioxid, så kallad CCS, som en lösning på cementens koldioxidutsläpp och därmed också avgörande för att byggbranschen ska kunna nå målet om klimatneutralitet till 2045.

Det unika bygget med en fossilfri förskola som nu planeras i Göteborg har visat att det finns stora utmaningar, men det går att komma långt. Planen är att Göteborg ska bli först i världen med att bygga en fossilfri förskola, med namnet Hoppet.

Att se till att isolering, rör och VVS-produkter görs i helt fossilfritt material är den svåra knuten. De innehåller 80-100 procent fossila ämnen. Men Ulf Kamne tror det är möjligt att genomföra.

– Förskolan ska stå klar 2021 och många företag har visat intresse att delta och utforma nya fossilfria produkter. Vi som stor stad kan alltså påverka marknaden, säger Ulf Kamne.

Dessutom vill Miljöpartiet att det ska byggas minst tre spjutspetsprojekt varje år på kommunens mark för att driva på utvecklingen av klimatsmart byggande. Med erfarenheterna från den fossilfria förskolan som kommunen bygger vill Miljöpartiet att Göteborgs stad ska gå i bräschen och bygga ett fossilfritt kvarter.

– För oss är det viktigt att vara innovativa, våga utmana branschen och ställa höga krav. Det arbetet vi gör här i Göteborg kan bli ett föredöme för andra kommuner, både i Sverige och Europa, säger han.

Ett trähuskvarter planeras redan efter en trähustävling som utlystes för något år sedan på Miljöpartiets initiativ. Även kommunens egna byggande ska bli mer i trä och andra klimatsmarta material. Till år 2025 ska 75 procent av allt som byggs av kommunen vara i klimatsmarta material.

– Göteborgs stad ska bygga 1400 bostäder årligen och väldigt många förskolor och skolor. Genom att bygga mer i trä får vi både vackrare och mer klimatsmarta hus. Vi har sett i Växjö att det går att bygga mycket i trä. Redan idag är ungefär hälften av allt deras byggande i trä. Det behöver vi göra i Göteborg också. säger Ulf Kamne.

FAKTA:
Miljöpartiets krav på byggbranschen

  • Klimatkrav på betong, stål och asfalt
  • Klimatkrav på installations och isoleringsmaterial
  • Hälften av allt som byggs på kommunens mark ska byggas i trä, genom att införa träbyggnadsprogram för nyproduktion
  • Det som kommunen bygger själv i egen regi ska byggas till 75 procent i träKlimatkrav på entreprenadmaskiner och lastbilstransporter vid bygg och anläggningsentreprenader
  • Klimatkrav på fossilfria drivmedel i stadens upphandlingar av transporttjänster
  • Krav på att byta bränslet i kommunens arbetsmaskiner och förnya fordonsparken så att utsläppen minskas