Nyheter

Så här blir skifferåret 2018

Skiffertrenden är här för att stanna och marknaden växer. Björn Jansson, VD och grundare av Nordskiffer, uttalar sig om skifferåret 2018.

– Arkitekterna känner sig trygga med materialet. Det finns en större medvetenhet om skiffer som byggnadsmaterial, och framförallt om takskiffer på fasad. Det vanligaste har förut varit att vi har blivit kontaktade av en arkitektbyrå som sedan har ritat in skiffer och så småningom har en byggfirma hört av sig till oss gällande projektet. Men nu märker vi att det ritas in utan att vi är med i det första steget, berättar Björn.

Björn och hans kollegor har även märkt att kunskapen inom skiffersegmentet har ökat.

– Beställarna kommer att ställa allt högre krav på kvalitetsmärkningar och social hållbarhet, fortsätter Björn. Vi har extremt högt ställda krav på våra leverantörer och har sedan vi grundade bolaget 2005 upprepat vikten av det som ett mantra. Vi har noterat en ökad medvetenhet bland beställarna och det kommer att fortsätta att öka under det kommande året, menar han.

Björn lyfter dock upp en trend som han uppfattar som oroväckande.

– Det förekommer falsk skiffer på marknaden. Under året som gått har vi noterat att stora materialleverantörer benämner fibercement som skiffer. Det är troligen ett försök att haka på naturstenstrenden. Men äkta skiffer är överlägsen i utseende, miljövänlighet och hållbarhet och i och med att kunderna blir alltmer kunniga hoppas jag att försöken genomskådas, säger Björn.

Avslutningsvis kommer skifferåret 2018 rent arkitektoniskt att präglas av nya grepp.

– Vi har fått förfrågningar gällande en hel del innovativa projekt under det senaste året och uppfattningen att skiffer bara finns i grått och i rektangulär form håller på att försvinna. På fasader ser vi klippta stenar som bildar mönster och lekfulla beklädnader med skiffersorter i olika kulörer. Skifferåret 2018 vågar våra beställare ta ut svängarna ordentligt, avslutar Björn.

Foto: Nordskiffer AB