När Fehmarn Bält-förbindelsen står klar runt 2030 väntas den få en betydande inverkan på regional tillväxt och innovation i södra Sverige. En ny rapport från Fastighetsägarna Syd understryker fastighetsägarnas betydelse för en växande region.
– Fastighetsägare är centrala aktörer i den regionala utvecklingen, både genom sina investeringar och sitt arbete för platsernas långsiktiga attraktivitet. När bostäder, lokaler, samhällsservice och logistiklösningar finns där de behövs och efterfrågas skapas de bästa förutsättningarna för tillväxt, säger Anna Wiking, stadsutvecklings- och samhällsstrateg på Fastighetsägarna Syd.
Rapporten visar att fastighetsägare i södra Sverige ser stora möjligheter för både den egna verksamheten och regionens utveckling i och med den nya förbindelsen och många förväntar sig att den nya förbindelsen ska stärka södra Sveriges attraktionskraft.
Trots optimism från fastighetsägare lyfts även betydande utmaningar. 58 procent av fastighetsägarna anser att förbättrad infrastruktur är helt avgörande för att kunna dra nytta av förbindelsen.
De tillfrågade fastighetsägarna efterfrågar särskilt tydliga besked kring regionala och nationella infrastruktursatsningar och förbättrad kollektivtrafik. Fehmarn Bält-förbindelsen upplevs inte heller prioriteras tillräckligt högt på nationell nivå. Kännedom och intresse behöver öka utifrån den tillväxtpotential och konkurrenskraft förbindelsen kommer innebära för landet som helhet.
Det är samtidigt få fastighetsägare som hittills gjort konkreta anpassningar inför den nya förbindelsen.
– Den potential som nu byggs under havsytan måste matchas av beslut ovan mark för att fastighetsägare bäst ska kunna ta tillvara på möjligheterna. Det vi behöver är politisk handlingskraft, regional samverkan och tydliga infrastruktursatsningar, menar Anna Wiking.
För att fastighetsbranschen ska kunna ta tillvara på möjligheterna pekar Fastighetsägarna Syd särskilt ut följande åtgärder:
• att Öresundsbrons intäkter återinvesteras i regional infrastruktur.
• att kapaciteten ökas på Södra stambanan och E6:an.
• att en regional näringslivsstrategi tas fram för att maximera Fehmarn Bälts effekter.
• att planeringsförutsättningarna stärks, exempelvis genom regionala bostadsförsörjningsplaner, stationsnära förtätning och markberedskap för logistiketableringar.
• att projektet ges nationell prioritet och integreras i svensk infrastrukturplanering.
