Ett gott konsumentskydd på bostadsmarknaden kräver effektiv tillsyn över fastighetsmäklarna. Riksrevisionens granskning visar att tillsynen i större utsträckning behöver inriktas mot de allvarligaste överträdelserna.
Bostadsköpet är oftast den största affär som hushåll gör, och det sker på ett komplext område där köpare och säljare kan ha svårt att tillvarata sina intressen. Riksrevisionen har därför granskat statens tillsyn över fastighetsmäklare.
Den övergripande slutsatsen är att Fastighetsmäklarinspektionen, som har huvudansvaret på området, kan utforma tillsynen så att den i högre grad bidrar till en trygg bostadsmarknad för både köpare och säljare.
– Fastighetsmäklarinspektionen behöver ha en systematisk planering för att kunna göra avvägningar mellan problemens allvarlighetsgrad och nyttan av tillsynen. Så sker inte idag, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.
Fastighetsmäklarinspektionen genomför tillsynen effektivt när ett ärende väl är öppnat. Men en utmaning är att vissa typer av överträdelser är svårare att utreda. Baserat på utvecklingen de senaste åren ser Riksrevisionen en risk för att Fastighetsmäklarinspektionen alltför ofta avstår från att inleda tillsyn efter anmälningar och överträdelser som är svåra att utreda.
Fastighetsmäklarinspektionen införde under 2024 en tillsynsstrategi med kriterier för att prioritera mellan olika insatser. Riksrevisionen bedömer att kriterierna inte ger tillräcklig vägledning vid beslut om vilka anmälningar som ska leda till tillsyn.
Att myndigheten dessutom inte fullt ut använder tillgänglig statistik från tillsynsverksamheten som ett underlag för planeringen bidrar till risken för att tillsynen inte är effektiv.
Fastighetsmäklarinspektionen har nyligen utökat den egeninitierade tillsynen, som inte utgår från en anmälan. Den har dock inte inriktats mot de allvarligaste överträdelserna. Istället har den främst gällt utebliven betalning av årlig avgift till Fastighetsmäklarinspektionen, eller kontroller av om fastighetsmäklare har skulder eller är dömda för brott.
– För att tillsynen ska vara effektiv behövs mer egeninitierad tillsyn med fokus på risker som direkt kan drabba konsumenter. Inspektionen behöver utveckla sitt arbetssätt med riskbaserade urval eftersom många problem är svåra för konsumenterna att upptäcka och anmäla, menar Erik Trollius, projektledare för granskningen.
Riksrevisionen konstaterar vidare att det är förhållandevis enkelt för konsumenter att anmäla mäklare till Fastighetsmäklarinspektionen eller Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd, men att många som är missnöjda inte utnyttjar möjligheten. Sannolikt beror det på bristande kunskaper om mäklares skyldigheter och möjligheten att anmäla.
Granskningen visar också att Kammarkollegiets tillsyn över Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd har varit mycket begränsad.
Rekommendationer i korthet:
Fastighetsmäklarinspektionen rekommenderas bland annat att
•utveckla kriterierna för prioritering i tillsynsstrategin och tydliggör hur de ska tillämpas i hela tillsynsverksamheten
•genomföra mer tematisk och egeninitierad tillsyn som är inriktad mot överträdelser i samband med förmedlingsuppdrag och allvarliga överträdelser i synnerhet
•utveckla uppföljningen av tillsynens inriktning och resultat.
Kammarkollegiet rekommenderas att utöka sin tillsyn över Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd.
Se rapporten för fullständiga rekommendationer.
Rapporten finns på Riksrevisionens webbplats
En tryggare bostadsmarknad – statens tillsyn på fastighetsmäklarområdet (RiR 2025:35)
Riksrevisionen granskar vad statens pengar går till, hur de redovisas och hur effektivt de används.
Bild: Tumisu
