Text: Anders Börgdal, Marketing Director, Unilin Nordic/Pergo
När nio av tio svenskar tycker att det är avgörande att tillverkare garanterar produkter som håller över tid, varför har då livstidsgarantier fortfarande så svagt fäste i bygg- och inredningsbranschen? Det är hög tid att göra lång livslängd till norm – inte undantag.
En ny undersökning från Pergo visar att 94 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att tillverkare garanterar produkter som håller över tid. Nästan lika många, 87 procent, uppger att en livstidsgaranti skulle få dem att tänka mer långsiktigt när de köper inrednings- eller renoveringsprodukter. Budskapet är tydligt: människor vill lämna slit-och-släng bakom sig och konsumera färre saker. Det kräver mer av vad de faktiskt köper. Ändå är lång livslängd långt ifrån standard i branschen. Det borde väcka eftertanke.
Branschen måste våga mer
Hållbarhet reduceras ofta till symboler, certifieringar och klimatkompensation. Men verklig hållbarhet handlar i grunden om att tillverka färre saker som håller längre. Livstidsgarantin är inte bara ett löfte till kunden, utan ett ansvarstagande från producenten. Den som garanterar att sin produkt håller över tid tvingas också designa, testa och välja material därefter. Det påverkar hela kedjan: från konstruktion och materialval till hur vi konsumerar. När fler vågar köpa långsiktigt minskar slitaget både på plånboken och på planeten.
I dag är korta garantitider ofta ett sätt för tillverkare att slippa ta fullt kvalitetsansvar.
Det är orimligt i en tid när vi pratar cirkularitet och klimatmål. Om vi på allvar menar att bygg- och inredningsbranschen ska bli en del av lösningen behöver vi förlänga livslängden på allt vi producerar.
Dags för ett branschlöfte
Vi och några andra aktörer har redan visat att det går att införa livstidsgarantier. Nu behövs fler. Branschen bör enas om en gemensam minimistandard för garantier på produkter som ska hålla länge: golv, kök, fönster och andra centrala delar av våra hem.
Konsumenterna vill ha det. Klimatet kräver det. Och de företag som går före stärker både sin konkurrenskraft och branschens trovärdighet.
