Nyheter

Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg: ”Ny betalmodell hos Hemnet begränsar säljarnas valfrihet”

Text: Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg

Bostadsmarknaden är i ständig förändring och vi på HusmanHagberg ser positivt på att landskapet breddas. Att aktörer som Boneo och Booli utmanar och kompletterar Hemnet är nyttigt; det driver innovation och ger våra kunder fler vägar till en lyckad affär. Men när marknadsledaren svarar på konkurrensen med att låsa in kunderna i tvingande processer, då måste vi som oberoende mäklare säga ifrån.

Vi på HusmanHagberg är inte emot Hemnet. De är en mycket viktig partner för oss och den största marknadsplatsen för bostäder i Sverige. Vi välkomnar också deras nya initiativ med ”Sälj först, betala sen”, en modell som sänker tröskeln och minskar den ekonomiska risken för säljaren.

Det vi dock vänder oss emot är det tvång som kopplas till erbjudandet.

Ett drag för att möta konkurrensen – på bekostnad av valfriheten

Vi förstår varför Hemnet gör detta. Under de senaste åren har vi sett hur Booli vuxit sig starkare, inte minst på förmarknaden där bostäder visas innan de når den breda massan. Det är dock en tillväxt som sker genom att de ”spindlar” nätet – det vill säga publicerar innehåll som de tar utan godkännande från vare sig säljare eller mäklarföretag. Detta tvingar våra säljare till en exponering som de varken har valt eller i vissa fall ens vill ha.

Att Hemnet nu lanserar en modell som kräver publicering hos dem inom två dagar från att bostaden lagts ut på mäklarens hemsida, är ett tydligt strategiskt drag för att möta detta. Hemnet vill säkra att objekten – och trafiken – hamnar hos dem så fort som möjligt.

Ur ett affärsperspektiv för Hemnet är det logiskt. Men för den enskilda bostadssäljaren blir det problematiskt när plattformarnas kamp om marknadsandelar börjar styra hur en försäljning ska läggas upp.

Rätt strategi måste få ta tid

Vi jobbar aktivt med vår tjänst ”Kommande” i samråd med våra kunder. Det handlar om att förbereda, bearbeta spekulantregister och bygga intresse.

Ibland är rätt strategi att gå ut brett på Hemnet direkt. Ibland är det smartare att låta bostaden ligga exklusivt på vår hemsida och matchas mot våra egna spekulantregister, Boneo eller Booli under en längre tid för att hitta rätt köpare och prisnivå.

När Hemnet villkorar sin riskfria betalningsmodell med en 2-dagarsregel, tvingar de kunden att välja: Ekonomisk trygghet eller strategisk frihet? En säljare ska inte behöva stressa ut sin bostad på marknaden bara för att Hemnet vill säkra sin position mot konkurrenterna.

Låt mäklare och kund välja verktyg

Vi tycker att det är utmärkt med en flora av portaler. Boneo, Booli och Hemnet fyller alla olika funktioner i en modern bostadsaffär. Vårt jobb på HusmanHagberg är att, som oberoende part, guida kunden till den mix som ger bäst betalt, utifrån kundens behov.

Vi vill att våra kunder ska kunna nyttja Hemnets räckvidd och trygga betalningslösningar, men vi vill göra det på de villkor som gynnar säljaren bäst. Om det innebär att vi väntar två veckor med att trycka på Hemnet-knappen för att optimera försäljningen, så ska inte kunden straffas för det.