Efter år av hårda ytor och industriell minimalism söker sig arkitekturen tillbaka till material som tillför värme och taktilitet. Linoleum, länge förknippat med funktion snarare än uttryck, har fått en ny roll i samtida interiörer. Det märks inte minst i den nya serien Lino Art, utvecklad med fokus på det nordiska ljuset, i dämpade färger av naturliga material – där till och med kaffesump har fått en plats i ingredienslistan.
Det nordiska ljuset förändras ständigt, och med det förändras även upplevelsen av färg och yta. Den insikten ligger till grund för Gerflors nya linoleumserie Lino Art, i färger framtagna för att samspela med dygnets skiftande ljus.
– Det speciella ljuset här i Norden ställer andra krav på färgnyanser och reflektion än vad man ser i Sydeuropa. Därför arbetar vi i Lino Art med matta, mineraliska och jordnära toner som förändras mjukt med dygnets skiftande ljus, berättar Stine Steffensen, projektkonsult hos Gerflor.
Serien består av två kollektioner – Lino Art Urban och Lino Art Moon – som tillsammans omfattar 40 färger. Urban har ett betonginspirerat och lätt marmorerat uttryck, medan Moon rör sig mot det mer organiska – med en livfull yta som påminner om terrazzo. Tillsammans ger kollektionerna arkitekten ett verktyg för att skapa lugna, sammanhängande miljöer där variation sker inom samma färguniversum.
Från restprodukt till nyckelingrediens
Linoleumens renässans handlar lika mycket om dess materialberättelse som dess estetik, där kombinationen av naturliga råvaror och hög slitstyrka gör det till ett material i takt med tiden.
Lino Art är Cradle to Cradle Silver-certifierad och består av 98 procent naturliga komponenter, som linolja, harts, kalksten och trämjöl – och nu har företaget även introducerat kaffesump i receptet.
– Lino Art-serien bygger vidare på den starka hållbarhetsprofilen hos DLW-linoleum en produkt som redan består av 98 procent naturliga råvaror och är utvecklad med starkt fokus på cirkulära material och minskad miljöpåverkan. En ny ingrediens är nu även kaffesump – en naturlig restprodukt från kafferostning som ersätter delar av trämjölet. Detta ger ytan en diskret djupverkan och ökar innehållet av återvunnet material, förklarar Stine Steffensen.
Färg som verktyg för det nordiska rummet
Nordiska byggnader och interiörer kännetecknas ofta av generöst ljusinsläpp och stora fönsterpartier, där årstidernas växlingar påverkar rummets atmosfär och hur färger upplevs. Lino Art är därför uppbyggd kring färgfamiljer som kan kombineras utan skarpa kontraster, från svala grå och gröna toner till varma terrakotta- och sandnyanser.
– Med Lino Art Moon ville vi skapa en kollektion som känns större än rummet. Varje färgton utgår från en planet eller ett himlafenomen – inte som en direkt avbildning, utan som en tolkning av dess materialitet och stämning, säger Stine Steffensen och fortsätter:
– Kollektionerna kan användas tillsammans, vilket gör det möjligt att skapa zoner eller övergångar med ett sammanhängande formspråk. Detta är särskilt eftertraktat i miljöer där estetik och funktion måste samspela, som bland annat kontor, skolor och vårdbyggnader.
En modern tolkning av ett klassiskt material
Återkomsten för linoleum visar hur arkitekturen rör sig mot en mer sinnlig och ansvarsfull estetik, där materialen inte bara ska tåla tidens gång – utan också berätta något om den.
– Linoleum är ett av de material som berättar vart arkitekturen är på väg – mot en mer taktil och ansvarsfull estetik, avslutar Stine Steffensen.