Nyheter

Rapport från SBC visar: Kompetensbristen ökar i bostadsrättsstyrelserna – här behövs mer stöd

– Årets Bostadsrättsrapport från SBC visar att allt fler styrelsemedlemmar i svenska bostadsrättsföreningar upplever att de saknar tillräcklig kompetens för sitt uppdrag. En av fyra anser sig inte besitta den kunskap som krävs, en ökning med elva procentenheter jämfört med 2024. En kunnig och förtroendeingivande styrelse är avgörande för att kunna fatta rätt beslut och frigöra tid, menar David Gutierrez, Marknad- och försäljningschef på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

En möjlig förklaring till utvecklingen är att styrelseuppdraget i dag omfattar allt från långsiktig ekonomisk planering och koll på myndighetskrav till upphandlingar, säkerhets- och energioptimeringsfrågor. Det gör att behovet av kunskap är stort, samtidigt som uppdraget ofta är ideellt och ska rymmas vid sidan av arbete och privatliv. Årets Bostadsrättsrapport från SBC visar att en av fyra styrelseledamöter inte anser sig besitta tillräcklig kunskap för sin roll, en ökning med elva procentenheter jämfört med 2024. Samtidigt uppger 18 procent att uppdraget är för krävande.

– Rollen som styrelsemedlem har utvecklats betydligt de senaste åren. Vi ser att fler tar uppdraget på stort allvar och aktivt söker kunskap, men också att komplexiteten kan skapa en känsla av otillräcklighet, konstarerar David Gutierrez.

Samtidigt som osäkerheten växer, uppger hälften av de svarande att de trivs i sin roll. Bland de områden där styrelsemedlemmar efterfrågar mer kompetens är det energi som toppar listan – var tredje styrelsemedlem uppger att de ser ett ökat kompetensbehov inom energi, följt av ekonomi och juridik som nämns av nästan lika många. Just energi visar sig också vara den fråga som styrelsen vill se ett större fokus på idag. 63 procent anser att energieffektivisering och hållbarhet behöver prioriteras mer i föreningen.

– Det är glädjande att fler trivs i sin styrelseroll. Samtidigt ser vi att fler efterfrågar stöd i sitt uppdrag. Med rätt verktyg, vägledning och utökad kunskap ökar tryggheten. Det gör styrelsearbetet både roligare, tidseffektivt och mer meningsfullt, eftersom man känner sig säker i sina beslut, avslutar David Gutierrez.

5 tips från SBC för ett tryggare och roligare styrelsearbete

Dela kunskap – Som ny i styrelsen är det viktigt att få en grundläggande introduktion och genomgång av vad som förväntas.

Dela på ansvaret – Fördela uppgifter mellan styrelseledamöterna så att ingen känner sig överbelastad. Ett tydligt ansvarsschema minskar stress.

Kommunicera öppet – Håll medlemmarna informerade om styrelsens beslut och ekonomi. Det skapar förtroende och stärker engagemanget i föreningen.

Arbeta långsiktigt – Planera för framtiden genom att arbeta proaktivt med både ekonomi och underhåll.

Ta hjälp vid behov – Sök stöd och rådgivning av en kunnig förvaltare som besitter specialistkunskap, som har koll på lagar och myndighetskrav och som gör styrelsearbetet mer tidseffektivt.