88 procent av alla hantverksföretag i Sverige får höga betyg från sina kunder medan 9 procent får underkänt. Målare och takläggare tillhör favoriterna, medan företag som installerar solceller får lägre omdömen. Det visar Recos nya rapport om hantverkarbranschen, som bygger på över 22 000 verifierade kundomdömen. Reco analyserar även vad som oftast gått fel när kunderna blivit missnöjda.
Omdömesföretaget Reco är Sveriges enda tjänst där alla kundomdömen verifieras för att minimera risken med fusk. I en ny rapport analyseras olika aktörer bland hantverksföretag. Totalt ingår 1 138 företag över hela landet i rapporten.
– Ofta kan det handla om stora investeringar när man anlitar en hantverkare, så det är viktigt att lyfta fram konsumenternas erfarenheter, säger Tobias Basilius, VD på Reco. Även om rapporten visar att de allra flesta företagen har nöjda kunder så sticker vart tionde företag ut med alldeles för låga betyg. Därför är det viktigt att man som kund är vaksam när man renoverar ett hus eller installerar en värmepump eller solceller.
Även vissa regioner sticker ut i undersökningen. I Västernorrlands län finns de nöjdaste kunderna. Där ligger medelbetyget på hela 4,81 av 5. Även Gotlands län och Värmlands län har höga snittbetyg på 4,79 och 4,78 av 5 möjliga. I andra ändan av tabellen finns Kalmar län, där kunderna bara ger 4,31 av 5 i betyg.
Reco har även analyserat vad som leder till låga betyg. Vanliga klagomål rör:
När fakturan överstiger offerten eller när extrakostnader tillkommer.
Bristande kommunikation där kontaktpersoner plötsligt blir svåra att nå.
Problem med projektledning eller planering, där bygget drar ut på tiden eller hantverkarna inte dyker upp på utsatt tid.
Bristande yrkesskicklighet, där arbetet i värsta fall måste göras om.
Dåligt bemötande, där företaget skyller ifrån sig, eller i värsta fall har en hotfull ton.
– Vår genomgång av över 22 000 omdömen visar att det finns några viktiga saker att tänka på när man anlitar hantverkare, säger Tobias Basilius. Framförallt gäller det att kolla upp de företag man anlitar men även att själv ligga på i kommunikationen och våga säga nej om något inte känns rätt.
