Text: Maia Marketing
Vilka e-handlare inom segmentet DIY, Bygg & Trädgård har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q2 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.
Höjdpunkter
Clasohlson.com försvarar och stärker förstaplatsen med över 8.7 miljoner organiska klick – en ökning med +11 % jämfört med föregående kvartal.
Plantagen.se ökar mest i både trafik (+58%) och synlighet (+81%) jämfört med föregående kvartal – med många nya topplaceringar på blomsorter som ”dahlia”, ”stockros” och ”magnolia” för att bara nämna några.
Rusta.se tappar sin 4:e plats (till byggmax.se) och har minst generisk trafik i hela segmentet – ca 17 % av besökarna kommer därmed in via sökningar kopplat till varumärkesnamn.
Bland de 20 största e-handelsbolagen inom DIY, Bygg & Trädgård sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.
Topp 5
I toppen av organisk trafik (klick) under Q1 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:
clasohlson.com
biltema.se
jula.se
byggmax.se (+1)
rusta.se (-1)
Bild: Gerd Altmann