Nyheter

Branscherna som slits mellan den digitala och fysiska världen

Den digitala era som vi lever i gör att vi spenderar allt mer tid uppkopplade på någon av våra enheter. De senaste decenniernas teknologiska utveckling har banat väg för helt nya verksamhetsområden, men också skapat en viss ambivalens hos redan existerande sådana. Många branscher som har funnits i fysisk form sedan vad som känns som urminnes tider, har i dag flyttat ut på internet i en allt större utsträckning.

Nedan listar vi några exempel på branscher som fortfarande existerar i fysisk form i allra högsta grad, men som fått ett helt nytt typ av liv i den digitala tidsåldern.

Casinon

Casinomarknadens utveckling har varit fascinerande sedan introduktionen av spelsajter online. På internet kryllar det av svenska nätcasinon och inne på CUSL (Casino Utan Svensk Licens) kan vi se att mängden aktörer är till synes oändlig även utanför det svenska licenssystemet. Det råder helt enkelt ingen tvekan om att det är online – i Sverige och på många andra marknader – som den kommersiella spelmarknaden dominerar. Så har det som bekant inte alltid sett ut.

I modern tid har Sverige visserligen alltid haft ett strikt regelverk kring landbaserade casinon, vilket har lett till att de lyst med sin frånvaro, med undantag för några få statligt ägda anläggningar. Men på andra ställen i världen kan vi se hela städer, som Las Vegas i USA och Macao i Kina, som mer eller mindre är etablerade kring casinoverksamheter. Runt om i Europa har det dessutom byggts många ambitiösa casinon genom åren som i dag ses som landmärken eller allmänna sevärdheter.

Med tanke på den svenska statens monopol på landbaserade casinon och att så stora delar av branschen numera existerar online är det föga troligt att vi kommer få se något extravagant casino byggas på svensk mark inom en nära framtid. För att få uppleva det måste man sannolikt bege sig till en stad som nämnda Las Vegas.

Shopping

Vem har inte hört talas om den stora ”butiksdöden” om och om igen sedan näthandeln slog igenom på allvar? Under 2000-talet har vi börjar shoppa både det enda och det andra online, vilket har lett till att vi fått se många enskilda butiker tvingas slå igen eller byta lokaler.

Att shopping blivit så utpräglat online har lett till att branschen varit tvungen att anpassa sig. Efterfrågan av fysiska butiker har till viss del minskat tack vare e-handeln, men inte försvunnit helt och hållet. Ett resultat av det är att vi fått se gigantiska shoppinggallerior som Westfield Mall of Scandinavia byggas, och att butiker samlas på en och samma plats i olika typer av nyetablerade shoppingcenter.

De två grenarna av shoppingindustrin har med andra ord gjort att vi fått se ett nytt tankesätt i planeringen av shoppingområden och dylikt.

Sport

Medan casinomarknaden i Sverige i första hand existerar i digital form och shoppingindustrin har tvingats anpassa sig efter den digitala eran, så är sport- och idrottsvärlden relativt unik i sammanhanget. Vi streamar och följer sport online i högre utsträckning än någonsin tidigare, men samtidigt är intresset för livesport på plats mer eller mindre intakt.

Istället för att ha behövt anpassa sig, tycks sportintresset snarare ha expanderat under vår digitala samtid. Vi fortsätter se sportanläggningar och arenor byggas och rustas upp parallellt med att priserna för streamingrättigheter för idrott fortsätter att skjuta i höjden.

Samtidigt har vi sett helt nya sporter, som e-sport, växa fram i den digitala eran – som även den kräver fysiska utrymmen i samband med stora turnerneringar, LAN och dylikt.

De tre ovan nämnda branscherna har alla existerat i fysisk form så länge någon av oss kan minnas, men på senare år utvecklats på helt unika sätt under vår digitala och uppkopplade tidsålder.