Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar allt från energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi. Projektet finansieras av Region Norrbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Initiativet vänder sig främst till stora offentliga fastighetsbestånd i Norrbotten, såsom allmännyttans hyresfastigheter, kommunernas förvaltningsfastigheter samt andra liknande aktörer. Syftet är att stärka fastighetsägarnas kunskap om sina fastighetsbestånd och deras långsiktiga och strategiska arbete med energifrågor.
Genom ett gemensamt nätverk får deltagarna möjlighet att dela erfarenheter, öka sin kunskap och utveckla sitt arbete tillsammans. På så sätt rustas de för att möta ökade krav på energieffektivisering, förnybar energi, resiliens och klimatmål.
– I takt med Norrbottens snabba samhällsutveckling blir det allt viktigare att se fastigheter som en aktiv del av energisystemet. Fokus Fastighet ska ge offentliga fastighetsägare bättre förutsättningar att arbeta långsiktigt och strategiskt med energifrågorna. Det stärker både energiomställningen och länets förmåga att möta framtidens behov, säger Jörgen Nilsson, vd på Energikontor Norr.
Projektet startar 1 september 2026 och pågår till och med 31 augusti 2029.
BIld av Talpa