Beställare som inte följer avtalade villkor är ett problem för många företagare inom bygg och anläggning. Därför lanserar Byggföretagen en ny vägledning för sundare betalningsvillkor.
– Byggföretagen vill se ökat ansvar i alla led, från beställare till underentreprenör. Betalningstid är en av flera faktorer som påverkar våra medlemmars möjligheter att konkurrera på schyssta grunder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Vägledningens syfte är dels att upplysa om faktorer som kan påverka förutsättningarna för betalning, dels att uppmuntra användandet av balanserade betalningsvillkor.
– Vägledningen är vårt sätt att uppnå samhällsnytta genom medlemsnytta. Rekommendationerna är inte bindande, utan en generell vägledning med konkreta tips och råd, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Med betalningsvillkor menas samtliga avtalsvillkor och andra faktorer, som till exempel riskfördelning, vilka påverkar förutsättningarna för betalning.
– Sex av tio av medlemsföretag uppger att det under lågkonjunkturen blivit vanligare med beställare som betalar senare än avtalat, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Offentliga beställare får enligt lag inte tillämpa längre betalningsfrister än 30 dagar.
Byggföretagens rekommendationer avseende betalningsvillkor:
Följ avtalade villkor
Ha balanserade betalningsplaner
Avtala om rimliga betalningsfrister
Innehåll bara ersättning enligt avtal och i skälig omfattning
Reglera ÄTA-arbete utan dröjsmål
Tydliggör krav på faktureringsunderlag
Ha skäliga preskriptionstider för fordringar