För att öka trafiksäkerheten inte minst för barn och ovana cyklister och för att få en saknad länk i Göteborgs cykelnät skapas nu enkelriktade cykelbanor på Såggatan i Majorna. Åtgärden ingår i ett politiskt uppdrag att på ett enkelt, snabbt och billigt sätt förbättra för cyklister i Göteborg.
Arbetena på Såggatan börjar nu i dagarna.
– Det känns verkligen roligt att vi nu med relativt små medel kan förbättra cykelmöjligheterna i Majorna genom att skapa denna saknade länk. Omfördelningen av ytan till förmån för cykel ligger väl i linje med stadens mål och planer. Med den här åtgärden får vi ett mer effektivt användande av gatan och där vi tillskapar värden för ett hållbart resande som hjälper oss att nå våra mål, säger Fredrik Lundgren, enhetschef på stadsmiljöförvaltningen.
Den nästan en kilometer långa Såggatan börjar nere vid Karl Johansgatan och sträcker sig ända upp till Ekedalsgatan vid Majvallen och Slottsskogen. Såggatan har aldrig haft några cykelbanor, bortsett från i två kvarter närmast Karl Johansgatan.
Såggatan ingår i stadens övergripande cykelnät som en viktig länk mellan Linnéstaden/Sahlgrenska och Hamnstråket.
För att få plats med de enkelriktade cykelbanorna närmast gångbanorna behöver cirka 170 parkeringsplatser tas bort. Parkering kommer dock att finnas kvar på flera delar av gatan.
P-platserna blir färre men räcker
En utredning som stadsmiljöförvaltningen gjorde, av parkeringssituationen på Såggatan och gatorna i närområdet, visar att p-platserna kommer att räcka till även efter att cykelbanor nu skapas. I vissa fall kommer bilister dock behöva parkera längre bort från bostaden än tidigare, bland annat uppe på ”puckeln” på Ekedalsgatan.
– Enligt alla våra beräkningar så kommer parkeringarna att räcka. Men du kan behöva gå lite längre till din bil, säger Joakim Bjerhem Jönsson, trafikplanerare på stadsmiljöförvaltningen.
Även spårvägskorsning görs om
Att skapa cykelbanorna på Såggatan, som får en upphöjd kant mot gatan och p-platserna, beräknas ta cirka två veckor.
En större åtgärd för att öka trafiksäkerheten sker samtidigt i den ljusreglerade korsningen med Karl Johansgatan där spårvagnar passerar. Detta arbete beräknas ta fem-sex veckor.
Skapandet av cykelbanorna på Såggatan är i linje med stadens trafikstrategi, miljö- och klimatprogram, cykelprogram och översiktsplanens mål om att bygga en så kallad nära stad. Där ska göteborgarna kunna nå sånt som livsmedelsbutiker, vardagshandel, skolor, vårdcentraler och annan offentlig service utan att behöva köra bil.
Cyklisterna positiva till nya banor
Såggatan är det största delprojektet i Pilotområde cykel i Majorna. Förra hösten skapades cykelbanor på den del av stråket Slottsskogsgatan-Ekedalsgatansom heller aldrig hade haft några. Den sträckan nerifrån Mariaplan upp till korsningen vid Slottsskogskolonin är cirka 400 meter lång och där fanns tidigare bilparkering i fyra parallella rader. Där finns nu istället enkelriktade cykelbanor och två rader med parkering, en på vardera sidan av gatan.
– I våra mätningar efter förändringen på Slottsskogsgatan-Ekedalsgatan svarade alla tillfrågade cyklister att de antingen är positiva eller mycket positiva. Det tycker jag är ett starkt kvitto på att vi gör rätt, säger Fredrik Lundgren, trafikplanerare på stadsmiljöförvaltningen.
Fler cykelbanor skapas nästa år
Nästa år, troligen under våren 2025 kommer även Älvsborgsgatan – nerifrån Karl Johansgatan upp till Älvsborgsplan – få enkelriktade cykelbanor. På Älvsborgsgatan behöver dock bara ett litet antal p-platser tas bort.
Cykelvägvisning har förbättrats
En del andra mindre åtgärder har redan genomförts i Majorna inom ramen för projektet Pilotområde. För att göra det lättare för cyklister att hitta rätt på gator och platser där de delar ytor med gående, bilister och/eller andra trafikslag, så har Allmänna vägen, Mariaplan, Fridhemsgatan(längs Västra begravningsplatsen) och Jaegerdorffsplatsen fått förtydligade linjer i marken och fler symboler för cyklister.