Nyheter

PÅ NORDBYGG: HandyDays digitala ”marknadstorg” för upphandling och anbud vill sänka kostnaderna och skapa fler jobb

En gemensam digital platform för upphandling och anbud. Det är själva grejen för vad företaget HandyDay i sin monter på årets Nordbygg 24 erbjuder byggsektorns beställare och entrepröner.

– Det här är en inköpsplattform som gör att stora byggbolag och fastighetsbolag slipper att bygga upp ett eget inköpssystem. Och istället får en hel inköpsplattform i abonnemangsform. Noll kronor i investering och tillgång till alla inköpsfunktioner genom att skapa ett konto hos oss, förklarar HandyDays vd Bertil Winzenburg när Svensk Byggtidning besöker företagets monter i A-hallen på Stockholmsmässan.

Ett digitalt transparent verktyg och ”marknadstorg” för såväl beställare som anbudsgivare. Där – istället för att enskilda indvider och företag agerar på egen hand – samtliga projektinblandade kan se alla uppköpsförfrågningar och anbud i realtid.

Hardy Days med grundaren Bertil Winzenburg startade sin verksamhet för tre år sedan:

– För att jag själv har jobbat som inköpare och slitet med att göra upphandingar och skicka förfrågningar med E-post.

HandyDays marknadschef Emre Sonesson adderar ytterligare en aspekt på vad han anser företaget erbjuder byggmarknaden.

– Vi gillar att kalla det här för en transparent mötesplats. På ett sätt kan man väl säga att vi också demokratiserar branschen. Tidigare har ju uppköpare oftast bara handlat från företag de redan känner till.

Vad betyder det här för ekonomin?

– Upphandlande bolag halverar sin arbetstid när de gör upphandlingar och det ger underentreprenörer och leverantörer fler jobb(!), avslutar Hardy Days vd Bertil Winzenburg på onsdagseftermiddagen i sin monter på Nordbygg 24:as andra dag.