Fastighetsägare i Nora anmäler Solör Bioenergi till Konkurrensverket för missbruk av dominerade ställning genom oskäliga prishöjningar på leverans av fjärrvärme. Denna är en anmälan i raden av flera som redan nått Konkurrensverket.
Solör har, som enda leverantör, ett naturligt monopol på leverans av värme i fjärrvärmenätet i Nora. För fjärrvärmekunderna föreligger en stark inlåsningseffekt eftersom man inte kan byta leverantör. Att byta uppvärmningsform är mycket kostsamt, om ens praktiskt möjligt av geografiska och tillståndsmässiga skäl. Det är inte givet att man kan borra efter bergvärme och andra värmekällor, så som luftvärmepumpar, ställer dessutom högre krav på effektkapacitet och skulle i Nora utmana det redan ansträngda elnätet.
– Förutom den höga höjningen har dialogen med Solör Bioenergi varit undermålig. Vid ett första försök att få till en förhandling, efter aviseringen om prishöjningen, fick våra medlemmar till svar att ”det inte finns något förhandlingsutrymme, och därmed är förhandlingen avslutad”, säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.
För att få sin sak synad går nu sex fastighetsägare, däribland det kommunala bostadsbolaget, samman och gör en anmälan till Konkurrensverket. Tillsammans har de drygt 1000 lägenheter och kommersiella eller verksamhetslokaler på nästan 100 000 kvm.
– Kostnaden för uppvärmning av ett hus är en av fastighetsägares största utgiftsposter och alla höjningar är naturligtvis extremt kännbara. Och eftersom vi kan ju inte låta bli att tillhandahålla uppvärmda lägenheter måste vi betala våra värmeräkningar. Konsekvenserna av väldigt häga värmeräkningar blir att planerat underhåll eller förbättringar i fastigheterna måste skjutas på framtiden, säger Oscar Söderberg, ordförande lokalavdelningen i Örebro för Fastighetsägarna MittNord och LG Söderberg Fastigheter AB.
Fastighetsägarna MittNord, tillsammans med sina medlemmar som står bakom anmälan, hoppas att anmälan till Konkurrensverket ska leda till att prishöjningarna dras tillbaka och att Solör Bioenergi öppnar upp för en mer transparent kunddialog framöver.