Nyheter

Fortress Hotels inleder ett strategiskt partnerskap med nya Strawberry

Nordic Choice Hotels, som från och med i år byter namn till Strawberry, kommer att lägga till fyra unika tillägg till sin portfölj, när Fortress Hotels går in i ett distributionssamarbete.

Det finns fyra hotell med historiskt ursprung, som den 22 mars inleder ett strategiskt samarbete med Nordic Choice Hotels. Oscarsborg Festning, Reenskaug Hotel, Kongsvinger Festning i Norge och Torreby Slott i Sverige är var och en på sitt sätt en del av Skandinavisk historia, men ändå tillgängliga och attraktiva.

– Vi brukar säga att ”utnyttjande är det bästa skyddet” och på dessa platser kan våra gäster besöka historiska omgivningar, men med moderna faciliteter och uppgraderade upplevelser. Genom att bli en del av ett större företag gör vi det möjligt för hotellen att bli mer tillgängliga för en bredare publik. Det här är för oss ett viktigt strategiskt vägskäl, som ger företaget ett större distributionsnätverk, starkare stöd och tillgång till nya system, säger Tony Eide, ordförande och General Manager på The Fortress Hotels.

Samarbete inför tävling

Distributionssamarbetet är en typ av pionjärarbete i branschen, som inte förbereddes när de internationella bokningssajterna kom in på marknaden. Önskan nu är att underlätta värdeskapande inom resebranschen inom dess gränser i större skala.

– Resebranschen i Norden har upplevt ett ökat attraktionsvärde de senaste åren. Satsningen på produkter och äventyr, som skiljer dem åt är något vi har gemensamt med The Fortress Hotels. Därför har vi gått samman för att skapa och erbjuda våra gäster unika upplevelser genom våra starka distributionsplattformar och breda kundnätverk. Med en stärkt tjänst kan vi stärka vår konkurrensposition inom området globala bokningsagenter och genom att stå tillsammans kan vi säkerställa att vi fortsätter att utveckla och säkra norska resetjänster, säger Bjørn Arild Wisth, avd. VD, Nordic Choice Hotels.

Vill öka direktbokningarna

De fyra Fortress Hotels har kombinerat 149 gästrum, inklusive lägenhetssviter med flera sovrum. Var och en har också unika bankettsalar och konferensfaciliteter.

– Som en liten och oberoende agent har vi varit beroende av bokningsföretag med sina höga avsättningar. När vi nu knyter oss till ett stort distributionsnät kommer vi att få tillgång till direktbokningar från både medlemmar och företagsmarknaden. Dessutom har Nordic Choice Hotels möjligen varit den turistsektor som fått störst uppmärksamhet utomlands de senaste åren, med hotell som Amerikalinjen, Villa Copenhagen och Sommerro. Det här är något vi ser fram emot att bli en del av, säger Eide.

Marknadsför fler nyheter

Hotellbolaget meddelade förra året att de skulle byta varumärket till Strawberry som ett steg i ett strategiskifte. Genom nya partnerskap och samarbeten räknar nya Strawberry med stark tillväxt inte bara i portföljen utan också i sitt totala erbjudande för de 2,3 miljoner medlemmarna. Det innebär nya möjligheter till ytterligare samarbeten och olika föreningar för företaget.

– Vi har ytterligare stora nyheter på gång, som snart ser dagens ljus när vi formellt byter namn. Speciellt under tiden efter förändringen och under de kommande åren kommer våra medlemmar och gäster att få ytterligare fördelar, erbjudanden och möjligheter till stora äventyr. De fyra Fortress Hotels erbjuder något nytt, i det som redan är den mest mångsidiga hotellportföljen i Norden, och vi är säkra på att detta samarbete kommer att stärka inte bara oss utan dem, säger Wisth.

Foto: Torreby Slott