Nyheter

Ny VD tar plats hos fischer Norge – ska stärka den nordiska marknaden

Med över 30 års erfarenhet från byggmaterialbranschen är Morten Bredesen redo att lyfta fischer Norge till en ny nivå, när han nu tillträtt som företagets nya Managing Director. Målet är att fischer ska nå pallen inom infästning och ta en tydlig position på marknaden. Då krävs en stark säljkultur med närhet till marknaden.

Morten Bredesen är en välkänd figur i branschen och har arbetat med norsk och nordisk byggmaterialhandel i över 30 år. Han har varit delaktig i utvecklingen av infästning, där spik och skruv har gått från att vara något som fanns på hyllan – till att bli en viktig kategori med mycket att erbjuda.

Som nyligen utsedd Managing Director kommer Morten Bredesen att leda fischer Norge i en tid av osäkerhet och nedgång. Han låter dock inte det stoppa hans planer på tillväxt.

– Vi rör oss i en nervös bransch, därför är det desto viktigare att ta en position på marknaden med en vilja att skapa tillväxt. fischer är ett mycket spännande europeiskt företag med en produktportfölj som är helt exceptionell. Med egen produktion i Europa har vi möjlighet att äga hela processen, från idé till färdig produkt. Vi har därför en otroligt stor potential på den norska marknaden, säger Morten Bredesen.

Tillföra en stark säljkultur

Morten Bredesen har tydliga ambitioner att utöka både omsättning, marknadsandelar och antalet produkter på den norska marknaden.

– Jag vill jobba för kontrollerad tillväxt, men målet är att komma på pallen när det gäller infästning i Norge. Sedan handlar det om att vara tydlig mot medarbetare, kunder och marknaden med vad vi kan erbjuda och ta hand om det som fungerar.

För att uppnå dessa mål tror Bredesen att det handlar om att tillföra en stark säljkultur.

– fischer har över 16 500 olika artiklar, med bra kvalitet och innovativa funktioner. Men det handlar lika mycket om att ge kunden en anledning att köpa produkten och det är här säljkulturen kommer in. ”Give me a reason to buy” brukar jag säga – och det ska vi jobba på.

Utöver sin starka försäljningsvision beskriver Morten Bredesen sig själv som en bra lagspelare, med en nyfikenhet för sina anställda och kunder.

– Det handlar om att få laget att samarbeta och komma överens om vad vi vill uppnå. I en värld där mycket är sig likt är det människorna som kan göra skillnaden. Det blir också väldigt viktigt att vara ute hos kunderna och på marknaden. Det är där de rätta besluten fattas.

Nordisk uppskalning

Efter fischers uppskalningsstrategi som startade 2017 har företaget organiserats på nordisk nivå. Morten Bredesen tror att detta är framtiden och nyckeln till framgång.

– Verkligheten är nordisk, där de stora entreprenörerna och återförsäljarna är nordiska. Med den här organisationen kan vi dela hög teknisk expertis och erfarenhet över marknaderna, och lära av varandra, säger Morten Bredesen.

Niels Kold Nielsen, VD för fischer Nordic, tror starkt på att Morten kommer att spela en central roll i det nordiska samarbetet.

– För att lyfta vår tillväxtstrategi på den norska marknaden vill vi ha ett branschproffs med starka relationer. Morten har många år bakom sig i den här branschen och ett fantastiskt nätverk. Han kan marknaden och kan därför skapa värde från dag ett, säger Nielsen.

Han avslutar:

– Morten förstår fischer-konceptet, vad vår breda produktportfölj kan göra och han är enormt ambitiös. Han kommer därför att vara en central figur i vårt nordiska setup och kommer att vara avgörande för att vi ska nå våra ambitiösa tillväxtplaner.

På bilden: Niels Kold Nielsen, VD för fischer Nordic och Morten Bredesen