Nyheter

Currentum fortsätter att växa: Anrika Elektriska Montagebyrån ansluter till gruppen

Elektriska Montagebyrån är ett av Helsingborgsregionens ledande elföretag. Den 25 januari inträder bolaget formellt som en del av Currentum. 

Företaget grundades redan 1934 av ingenjör Sven Andersson, som byggde upp verksamheten från Trädgårdsgatan i centrala Helsingborg. Under de snart 90 år som passerat sedan grundandet, har Elektriska Montagebyrån utvecklats och förändrat sin verksamhet i omgångar, och under olika ledningar. Sedan 2010 drivs företaget av Peter Jönsson. I dag har bolaget 22 anställda, omsätter drygt 30 miljoner och har kontor på Berga i nordöstra Helsingborg. Under 2022 nådde bolaget en överenskommelse med Currentum:

– Upplägget som Currentum presenterade är klockrent för oss. Vi får fortsätta vara våra egna, samtidigt som vi blir en del av något större. Det ska bli väldigt spännande att se effekterna av de samarbeten vi kommer kunna få till som en del av Currentum, säger Peter Jönsson, vd på Elektriska Montagebyrån.

Annika Mortensen, regionchef Syd i Currentum ser det som en förmån att få välkomna ett så välskött och anrikt bolag till gruppen.

– Elektriska Montagebyrån är ett utmärkt komplement till gruppens befintliga bolag. Det här förvärvet är ett kvitto på att Currentum är en attraktiv kraft i branschen. Det är vi verkligen stolta över, säger Annika Mortensen.

Elektriska Montagebyråns har sedan starten alltid hållit hårt i bolagets kärnvärden. De bygger på att värna om verksamhetens viktigaste resurs – sina kompetenta och professionella medarbetare – och att vara lyhörd för kundens önskemål. I nära samarbete med sina kunder genomför Elektriska Montagebyrån allt ifrån byte av strömbrytare och installation av elbilsladdare, till kompletta elinstallationer i nybyggda fastigheter.

– Elektriska Montagebyrån finns inte till för vår skull, utan för våra kunders. Det är jätteviktigt för oss att vara flexibla, lyssnande och att arbeta tillsammans med kunden. Genom det förhållningssättet säkerställer vi långsiktiga och välfungerande kundrelationer berättar Peter Jönsson.

Foto: Alexandra_Koch