Nyheter

Kvinnligt nätverk i en mansdominerad bransch har sett dagens ljus

Kvinnor är kraftigt underrepresenterade i glasbranschen. Bland Ryds Glas ungefär 370 glasmästare är det bara ett fåtal som är kvinnor. För att få fler kvinnor att söka sig till branschen, och även få de befintliga att vilja stanna kvar, har Glasbranschföreningen startat ett kvinnligt nätverk som såg dagens ljus den 6 oktober 2022.

Inför Glasdagen 2022 samlade Glasbranschföreningen kvinnor i branschen för att skapa en naturlig mötesplats där idéer och erfarenheter kan utbytas. Bland de drygt 40 deltagarna återfanns Mia Rutgersson, verksamhetskoordinator från Ryds Glas i Karlstad.

– Som kvinna i en bransch där män är överrepresenterade kan det ibland kännas ensamt. Därför är satsningen på ett kvinnligt nätverk väldigt välkommet. Som medlemmar får vi möjlighet att byta erfarenheter med kvinnliga kollegor utanför bolaget men i samma bransch. Jag tror att jag kommer få mycket inspiration från träffarna och hoppas på att fler går med – tillsammans kan vi göra något riktigt bra av detta.

Från Glasbranschföreningens sida vill man skapa en mötesplats för kvinnorna i branschen, oavsett roll eller verksamhetsområde på företaget.

– Glasbranschen är i dagsläget en mansdominerad bransch. För att få kvinnor att söka sig hit och de kvinnor som redan arbetar i den att vilja stanna kvar vill vi skapa en mötesplats där kvinnliga kollegor, oavsett roll på företagen, får möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter med varandra. Vi vill att medlemmarna i glasbranschens kvinnliga nätverk ska få nya kontakter att bolla frågor med även utanför nätverksträffarna, säger Elin Storäng, Kommunikatör på Glasbranschföreningen och projektledare för nätverket.

På den första nätverksträffen gissade många av deltagarna att de skulle bli cirka 20 gäster, men deltagarantalet blev det dubbla. En siffra Elin inte vågat hoppats på. Det visar att det finns kvinnor i branschen men Mia och Elin är rörande överens om att det behövs fler. Och de båda tror att lösningen på den nuvarande bristen är att lyfta de kvinnor som arbetar i branschen.

– Jag tror att vi kan attrahera fler kvinnor om branschen tillsammans arbetar aktivt med att synliggöra kvinnor i bolagens kommunikation, både i bild och text, för att på så sätt visa hur kvinnor har en självklar plats i glasbranschen, säger Elin.