Nyheter

Mestergruppen Sverige växer mer än marknaden

Mestergruppen Sverige med kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia, ökade med 16,2 procent på jämförbara enheter under 2021. Byggmaterialhandeln växte med 11,7 procent under motsvarande period vilket innebär att Mestergruppen växte betydligt mer än marknaden.

Sedan 2020 är kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia en del av Mestergruppen Sverige som därmed utgör Sveriges ledande aktör inom byggmaterialhandel, med en extern butiksomsättning på totalt. ca 9 miljarder kronor.

Under 2021 fortsatte Mestergruppen att växa mer än marknaden och när man nu summerar året 2021 landar man på en tillväxt på motsvarande 16,2 procent på jämförbara enheter, jämfört med marknaden som vuxit med 11,7 procent*. Även på totalen ökar Mestergruppen tack vare nya förvärv under året och stark tillväxt i de samägda bolagen.

– Det har varit ett speciellt år på många sätt med pandemin, men tack vare ett framgångsrikt samarbete mellan vårt servicekontor som arbetat hårt med att säkra tillgång på material och våra lokala entreprenörer som har en stark drivkraft att lösa kundens behov i en utmanande situation så har vi återigen levererat ett riktigt starkt år, säger Karin Eriksson, VD Mestergruppen Sverige.

Under året har Mestergruppen fortsatt göra ett antal investeringar i verksamheten, bland annat har man gått in i samägande i flera butiker, stöttat flera handlare med finansiering för att möjliggöra fortsatt tillväxt och tecknat två nya hyresavtal för nyetableringar i Mestergruppen Sveriges regi.

Mestergruppen har under året också fokuserat på att utveckla medlemserbjudandet, bland annat genom att öppna upp logistikverksamheten i Helsingborg för XL-BYGG:s medlemmar, vilket innebär att samtliga kedjor inom Mestergruppen nu är anslutna till centrallagret.

En stor satsning har också handlat om att utveckla och förstärka BOLIST:s varumärke, bland annat genom framtagandet av en ny varumärkesplattform, inklusive en ny grafisk profil, ett uppdaterat butikskoncept och nytt kampanjprogram. XL-BYGG har fortsatt sina satsningar på proffssegmentet, något som också avspeglar sig i försäljningssiffrorna.

– Jag är stolt över det vi har åstadkommit hittills och ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med våra medlemmar inom BOLIST, Järnia och XL-BYGG. Vi har lagt en offensiv plan för de kommande tre åren både vad gäller expansion och ett förstärkt medlemserbjudande. Med drivet hos våra handlare har vi alla förutsättningar att fortsätta vår expansion och framgångsrika resa tillsammans under 2022, säger Karin Eriksson, VD Mestergruppen Sverige.

*Siffror från Byggmaterialindex som tas fram av Byggmaterialhandlarna i samarbete med HUI Research