Nyheter

Your Signs lyser upp Sverige med fler LED-skyltar

Text: Martina Nyhlin

Kan Sverige få platser som mer liknar Times Square och Piccadilly Circus med stora skyltar som sprider olika reklambudskap? Det menar företaget Your Signs, som vill bli Skandinaviens ledande fullserviceaktör inom DOOH, Digital Out of Home.

– Vi har höga mål och förhoppningar om att skapa något stort, säger Sofia Bengtsson, Managing Director på Your Signs.

Your Signs är ett relativt nystartat bolag men med många års erfarenhet i skyltbranschen. De gör alla typer av skyltar – från toppmoderna LED displayer till retro-skyltar. Företaget vill satsa på kvalitet och har slutit avtal med de leverantörer inom LED-displayer de anser är marknadens bästa. Just nu jobbar de för att ännu mer lyfta den typ av LED displayer där olika aktörer ges möjlighet att annonsera.

– Det kan handla om att företaget eller fastighetsägaren vill göra reklam för sin egen verksamhet, eller erbjuda reklamplatser till sina hyresgäster, men också sälja plats till andra såsom lokala och regionala företag, lokala föreningar eller kommuner som vill förmedla viktig samhällsnyttig information, säger Sofia Bengtsson.

Affären kring detta kan se ut på olika sätt – en fastighetsägare kan köpa skärmen själv, och få majoriteten av utrymmet, eller så kan Your Signs investera i skärmen åt markägaren. Där finns olika upplägg, ett kan till exempel vara att markägaren kan få en del av reklamintäkterna för att Your Signs sätter upp en skylt på deras mark.

– Det blir en win-win situation mellan samtliga parter, tycker Sofia Bengtsson.

Your Signs ägs sedan augusti i år av Edisen’s VD Henric Larsson, och chefen för europeisk tillväxt Magnus Widgren. Edisen är marknadsledande i Sverige inom content och post-produktion, och blev utsedda till ”Årets Contentbyrå 2021”. Det här ger stora möjligheter att fylla de digitala skärmarna med riktigt bra innehåll, enligt Sofia Bengtsson.

Idag när vi översköljs av så mycket information på nätet, visar sig aktiva skyltar vara väldigt effektiva i att förmedla budskap eftersom det är ”utanför hemmet”, menar hon.

– Det görs kontinuerligt undersökningar som visar att när vi inte har tillgång till tv eller telefon fastnar den informationen vi ser längre och gör ett större intryck kunden. Dessa skyltplatser är därför ett bra sätt för företag att synas, säger hon.

Mikael Sjösten är en av Your Signs grafiska designers och har tagit fram många skyltkoncept genom åren. När han tar fram ett förslag åt kunderna utgår han ifrån kundens varumärke för att skapa något som ligger så nära kundens vision som möjligt. Men även omgivande miljön i sig kan påverka förslagen.

Han berättar om projektet vid handelsplatsen Birsta City, där Your Signs fick montera två stora LED displayer. -Det var ett väldigt roligt projekt, med fantastiska LED-displayer som följer fasadens konkava och konvexa form vilket ger en känsla av att den alltid har funnits där och lyst upp Birsta City, säger Mikael Sjösten.

Förutom gigantiska aktiva LED-skärmar gör Your Signs även kreativa projekt för mindre aktörer.

– En personlig favorit var Ica Pelikan, en Ica-handlare på Södermalm i Stockholm som ville göra om sina sjuttiotalsljuslådor till de mer klassiska som fanns på 40-talet. Då utgick vi ifrån biograf Pelikan som huserat i lokalen mellan 1938 till 1970 och sökte information samt inspirationsmaterial från bland annat Stockholms Stadsmuseum, ArkDes mm. Den klassiska Pelikanskylten ritades av från gamla svartvita fotografier, säger Mikael Sjösten.

Skyltarna anpassas förstås efter kundens behov.

– Såklart är det alltid kunden som står i fokus, och som ska vara nöjd i slutändan, säger Mikael Sjösten.

Idag krävs det bygglov för de flesta skyltar som sätts upp på fastigheter.

– Om det är en fastighet där det finns skyltar idag eller där ett skyltprogram för fastigheten tagits fram, går det oftast snabbt att få bygglov. Vi hjälper våra kunder genom hela bygglovskedjan och tillsammans med våra specialistjurister designar vi realistiska lösningar som både kan beviljas och bryta ny mark på området, säger Sofia Bengtsson.

Your Signs

Your Signs erbjuder digitala och traditionella design- och skyltkoncept i publika miljöer. Företaget ägs sedan augusti i år av contentbyrån Edisen’s VD Henric Larsson, och chefen för europeisk tillväxt Magnus Widgren.

Företaget har sitt huvudkontor på Skeppsbron i Stockholm.