Nyheter

Årets Superföretag 2020: BOLIST Burträsk Järn & Färg

Utmärkelsen som är framtagen av Bisnode och Veckans Affärer, bedömer företagsekonomiska prestationsförmåga utefter en ”supermodell” som analyserar företagens tillväxt, avkastning, kapitalstruktur och effektivitet under de senaste fyra åren.

Burträsk Järn & Färgs årsomsättning har växt med 153 procent under de senaste fyra åren, och i år kommer butiken att nå en omsättning på ca 40 miljoner kronor.

Enligt VD Andreas Eriksson beror framgången bland annat på det goda samarbetet, både inom teamet och med bygghandelskedjan BOLIST. Andreas har lång erfarenhet inom byggmaterialhandeln.

Han började sin resa på Burträsk Järn & Färg som byggsäljare 2003 och några år senare blev han delägare i butiken. Sedan två år tillbaka är Andreas ensam ägare av Burträsk Järn & Färg, och i år har hans butik blivit utsedd till Årets Superföretag.

Det finns ingen jury eller krav på anmälan, utan listan för Årets Superföretag bygger på bokslutsinformation från alla svenska aktiebolag som omsatte mer än 10 miljoner kronor det föregående året. Kriterierna är hårt ställda och det är en utmaning att vinna utmärkelsen.

– Egentligen är kriterierna vi använder så tuffa att inga företag borde komma igenom det nålsögat, säger Per Weidenman, senior analytiker från Bisnode som har varit med och tagit fram konceptet bakom listan.

Gällande utmärkelsen känner sig Andreas tacksam och stolt.

– Det här är ett kvitto på vårt hårda arbete under de senaste fyra åren. Det viktigaste man behöver för att lyckas är driv, nyfikenhet och ett gott samarbete inom teamet, och det är vi riktigt bra på! Man måste ha laget med sig, för ingen kan vinna stafetten till mål själv. Tillsammans med BOLIST har vi visat att det går att lyckas även på de mindre orterna. Vi tillhör en kedja som andas framtid och utveckling, och jag känner mig stolt över att vara en del av BOLIST, säger Andreas Eriksson, VD för Burträsk Järn & Färg.

Förutom gemenskapen och samarbetet lyfter Andreas även kundbemötandet som en avgörande framgångsfaktor. Bland Burträsk Järn & Färgs kunder finns hemmafixare, proffsbyggare och lantbrukare, och butiken arbetar hårt för att tilltala en bredd av kunder inom byggmaterialhandeln. För att fortsätta växa och utvecklas kommer Andreas och hans team att fortsatt sätta kundbemötandet i centrum, våga utmana sig själva och hålla en hög energinivå.

– Andreas gör ett fantastiskt jobb tillsammans med sina medarbetare och genom hans kunskap och driv är han en källa till inspiration för oss alla. Utvecklingen vi ser i Burträsk Järn & Färg är ett bevis på att vår modell fungerar. I Andreas exempel är det kombinationen av den drivne handlaren som har lokal kännedom och ett starkt entreprenörskap, som samtidigt drar nytta av de fördelar som det innebär att vara en del av en kedja, säger Magnus Hemmingberg, kedjechef BOLIST/Järnia.