Nyheter

Hunton kommenterar domen: ”Globala mineralullsproducenter stämmer uppstickare inom träfiberisolering”

Träfibertillverkaren Hunton Fiber som har fällts i  Patent- och marknadsdomstolen för överträdelse av den svenska marknadsföringslagen kommenterar nu domen:

– I denna rättegång har det varit David mot Goliat. Hunton Fiber är angelägen om att agera med korrekt marknadskommunikation och vi accepterar att domstolen funnit att vi gick för långt i viss marknadsföring. Vi upplever dock att det är onödigt av branschjättarna inom mineralull att stämma oss som en liten alternativ leverantör, som står för en marginell del av den totala marknaden. Vi har under processen sökt en dialog med Swedisol men tyvärr utan framgång vilket vi beklagar, säger Arne Jebsen, VD för Hunton Fiber.

Hunton Fiber är den andra träfiberproducenten som branschföreningen Swedisol har stämt sedan 2018.

– När Hunton Fiber lanserade Nativo Wood Fiber Insulation i Norden 2017 var vi noga med att kommunicera miljöbudskapet på samma sätt som andra producenter av isolering på den svenska marknaden. När vi noterade att Swedisol använde stora resurser för att syna oss i sömmarna har vi försökt justera innehållet på våra svenska webbplatser för att tillmötesgå dem, säger Jebsen.

– Vi är nu glada över att den här tre år långa processen nu är över, så att vi kan arbeta med det vi verkligen vill: Att producera mer och mer träfiberisolering så att fler kan isolera sina hem med träfiber, avslutar Jebsen.