Byggmaterialhandeln och gör-det-själv-marknaden är sektorer i näringslivet som kan ha gynnats av, den i övrigt så tragiska, pandemin. NAVET Analytics beräknar att den samlade omsättningen i bygghandeln ökade med omkring 13 procent i fasta priser under årets första sju månader jämfört med samma period 2019.
En stor del av byggmaterialförsäljningen sker direkt till konsument, den s k G-D-S-marknaden.
NAVET Analytics uppskattar att den marknaden kan komma att växa med 4 procent i år. I takt med att konjunkturen dämpas och arbetsmarknaden försvagas är det troligt att det sker en nedgång med i storleksordningen 2 procent 2021.
– Flera faktorer ligger bakom den positiva utvecklingen i år, säger Jens Linderoth som är analysansvarig på företaget. Många har tvingats eller valt att arbeta hemifrån. Reserestriktioner har inneburit att semestern spenderats i hemmet eller fritidshuset.
Permitteringar har lett till mer fritid. Sammantaget betyder detta mer tid för eventuella hemmaprojekt och en renoveringsbudget som blivit förstärkt med semesterkassan.
Källa: NAVET Analytics