Nyheter

Danska badrumskoncernen Dansani köper svenska branschkollegan INR

​​Ägare och CEO för Dansani, Carsten Friis, köper den svenska konkurrenten INR Iconic Nordic Rooms. Med köpet blir Dansani/INR den största leverantören av badrumsmöbler och duschinredning i Norden. Dansani är starka i Danmark, INR i Sverige och båda företagen är starkt representerade i Norge och Finland. Den totala omsättningen i de nordiska länderna är DKK 500 miljoner, vilket motsvarar 67 MEUR.

INR/Dansani utgör en stark produktmix. INR är ledande inom skräddarsydda duschlösningar, och Dansani inom badrumsmöbler. Den kortsiktiga målsättningen är att fokusera på den befintliga verksamheten, som båda är kända för i Norden, samt att styrka samarbetet. På längre sikt är ambitionen att expandera till nya marknader i Mellaneuropa.

– INR är en perfekt match för Dansani eftersom de två företagen kompletterar varandras sortiment, marknadsposition och kultur. Med köpet blir Dansani/INR en betydande spelare i våra produktkategorier och primära marknader. Enheten Dansani/INR får en storlek och styrka som är nödvändigt för att öka försäljningen på våra marknader och expandera till nya marknader. Jag är otroligt glad att köpet lyckadess, säger CEO Carsten Friis.

– Att Dansani blir den nya ägaren av INR är det bästa möjliga scenariot. Sammanslagningen ger ett markant lyft för både medarbetare och kunder. Speciellt för våra kunder kommer det att betyda att båda företagen kan erbjuda ett större produktsortiment, bättre service och bredare kompetenser. Därför är jag glad för att kunna lämna över stafettpinnen till Carsten Friis, som CEO för den nya Dansani/INR-konstellation, säger Per Skårner, tidigare VD för INR, som efter köpet avgår från det operativa ansvaret, men fortsätter i INR/Dansanis styrelse.

Bild: Dansani