Nyheter

Sveriges nöjdaste hyresgäster bor hos Stångåstaden

I går kväll utsågs Sveriges bästa hyresvärdar då Kundkristallen delades ut. Stångåstaden blev stolt vinnare i kategorin ”Högsta serviceindex” för större bostadsbolag vilket innebär att kunderna gett Stångåstaden toppbetyg när det gäller service och kvalitet.

Vinnarna utses bland alla bostadsföretag som genomfört kundundersökningen AktivBo under 2019. I undersökningen får de boende betygsätta hur de upplever sin hyresvärd.

Stångåstadens serviceindex, som är den sammanvägda bedömningen av frågor kopplat till hyresgästernas upplevda service, landade på 85,1 %, vilket är en ökning från 84,3 %.

– Jag är oerhört stolt över att våra kunder återigen gett oss ett gott betyg när det gäller skötsel, service och kvalitet. Våra medarbetare jobbar hela tiden hårt för att ge våra kunder en bra och professionell service och det är härligt att se att det ger resultat. I år är jag lite extra glad över att se att resultatet för hyresgästernas upplevda trygghet fortsätter att öka. Jag ser det som ett kvitto på det fina trygghetsarbete vi bedriver, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Några av resultaten i Stångåstadens kundundersökning 2019:

Frågor kopplat till trygghet har ett sammanlagt index på 82,6% vilket är den högsta siffran bland större bostadsbolag. Frågorna handlar bland annat om personlig trygghet i trapphus och upplevd trygghet i området kvällar och nätter.
Den största ökningen, från 77,5% till 80,2%, hittas bland frågorna som rör ”rent och snyggt”. Här svarar hyresgästerna på frågor om skötsel samt städning av återvinningsrum och tvättstugor.
Stångåstaden får även höga betyg, 91,5%, inom området ”ta kunden på allvar”. Här svarar hyresgästerna på frågor om bemötande, information och kommunikation samt tillgänglighet.
Produktindex, som är den sammanvägda bedömningen av frågor om lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön, har ökat rejält till 80,7% (79,8%) och det är området ”utemiljö” med frågor om trafik, träd, buskar, blommor, bänkar och bord som står för den största ökningen.
Svarsfrekvensen var 64,2%.

Läs mer om AktivBo och tävlingen: https://aktivbo.se/event/

Bild: Pixabay