Nyheter

Ny Danmarksterminal i Halmstad efter Stena Lines flytt från Varberg

Från och med februari 2020 kör Stena Line färjetrafik från Halmstad till Grenå på Jylland istället för som tidigare från Varberg. Bolaget Hallands Hamnar har anpassat en del av sin tidigare containerhamn för den nya gods- och persontrafiken över Kattegatt.

I två år har bolaget Hallands Hamnar och Halmstads kommun förberett för Stena Lines flyttning sedan det stod klart att rederiet inte längre beviljades plats i Varberg hamn, där andra intressen trängde ut Danmarkstrafiken. Varbergs kommun har ambitionen att utveckla stadsdelen Västerport där Stena Line angjort fram till nu.

Från både Stena och Halmstads kommun ser man stora fördelar med flytten. Rederiet får ett helt nytt upptagningsområde för både gods och persontrafik. Halland är självklart en fortsatt viktig del, men trafik kan också genereras från stora delar av Småland genom att exempelvis Jönköpingsområdet nås bekvämt via väg 26 och Växjöområdet via väg 25. Också den dansk-svenska turismen kommer att kunna utvecklas. Via Grenå nås bland annat Danmarks andra stad, Århus. Järnvägsförbindelserna för gods till hamnen är också goda.

Plats för mer än en färja

Ett markområde om mer än 100 000 kvadratmeter har frigjorts och iordningställts för färjeterminalen medan intilliggande markområden har beretts för den flyttade containerverksamheten. En cirka 300 meter lång containerkaj har tagits i bruk för Danmarksbåten, vilket ger utrymme för eventuell utökad trafik med ytterligare ett fartyg utöver M/S Stena Nautica som från början trafikerar den nya linjen med två turer per dag.

Dräneringar av området har genomförts och den befintliga kajen har förstärkts med stål och betong och med stora pålningsarbeten för nya tyngder och punktbelastningar. Ramper för ombordkörning har byggts, liksom flera byggnader; en terminalbyggnad med vänthall precis vid kajen, där bussar från exempelvis Halmstads tågstation kan lämna av passagerare. En kontors- och en servicebyggnad för Stena har uppförts liksom hamnkontor för Hallands Hamnar och därtill en byggnad för Tullens verksamhet. I stor utsträckning har byggnaderna uppförts med prefab-element för att klara givna tider. Stora uppställningsområden för väntande last- och personbilar har ordnats.

Stark byggherreorganisation

–Vi började våra arbeten våren 2018 och invigningen av den nya hamnterminalen sker den 1 februari 2020, säger Joakim Hjortmarker, Halmstads kommuns projektledare för terminalbygget. Vi har haft en stark byggherreorganisation och stort fokus på tiden, det har varit vårt övergripande mål och därför har vi också delat upp projektet på en rad olika entreprenader. Bygget har skett samtidigt som vi projekterat. Samarbetet med entreprenörer och rederiet har varit gott.

FAKTA I KORTHET
Flyttning av containerhamn och anläggande av ny Danmarksterminal i Halmstad
Kostnad: 200 MSEK
Byggherre: Halmstads kommun
Markentreprenör: Jonab Anläggnings AB, Getinge Gräv AB
Byggentreprenör: AF Bygg Syd AB
Stål-och smidesentreprenör: Danska Bladt Industries A/S

Bilden:
Projektledaren Joakim Hjortmarker talar om en stark byggherreorganisation och stort fokus på att allt blev klart i tid.
Foto: Gösta Löfström