Det prisbelönta finska designvarumärket Woodio vill förändra hela badrumsbranschen genom att erbjuda ett nytt alternativ till traditionell keramik och på så sätt minimera miljöpåverkan och koldioxidutsläppen. Nu lanseras Woodio både på den svenska marknaden såväl som globalt.
Woodios företagsidé bygger på produkter i träflis från Finland. Idag består produktportföljen av tvättställ
i två serier, Soft och Cube, med 16 olika modeller av handfat samt ett badkar i trä. Woodios produkter
passar såväl i privata hem som i offentlig miljö.
Företaget har kapaciteten att designa och tillverka anpassade lösningar för större projekt, såsom hotell, kryssningsfartyg och andra kommersiella utrymmen i samarbete med den finska produktdesignbyrån Pentagon Design.
Woodio har utvecklat ett revolutionerande 100 % vattentätt massivt trämaterial som lagrar koldioxid och är betydligt miljövänligare att producera än keramiska material. Koldioxidutsläppen för varje Woodio-enhet är minst 55 kg lägre än keramisk motsvarighet, och enheterna sorteras som energiavfall i slutet av livscykeln. Därför har Woodios sanitetsartiklar betydligt lägre koldioxidavtryck än traditionella och är en led i arbetet mot klimatförändringar.
– Woodio-fabriken i Finland är en viktig milstolpe i vår strategi där målet är att bli världens ledande ekodesignvarumärke. Att äga vår egen tillverkning gör det möjligt för oss att skala upp produktionen för att möta den globala efterfrågan på lång sikt samt att vidareutveckla vårt material och vår produktionsteknologi, säger Petro Lahtinen, VD för Woodio.
Företaget, som grundades 2016, har vuxit snabbt i Finland under det senaste året. Samarbetet med den finska skogsindustrikoncernen Metsä Groups innovationsföretag Metsä Spring har haft en betydande inverkan tillsammans med en ny finansiering om 52 miljoner kronor samt öppnandet av ett nytt designlaboratorium och produktionsanläggning i Helsingfors.
Woodio har tilldelats två prestigefyllda designutmärkelser – Design Plus i Tyskland och Design Deed of the Yeari Finland – som berömde produkternas originalitet, ansvarstagande och design som en del av vardagen.
– Vårt mål som varumärke är att hjälpa människor att fatta hållbara val genom att visa dem att hållbarhet inte innebär en kompromiss i vare sig prestanda, funktionalitet eller design, säger Petro Lahtinen.
Förra året lanserades Woodio på den globala marknaden och bildade sina första partnerskap i Tyskland, Australien och Japan. Nu tar Woodio viktiga steg på den svenska marknaden genom etablerad projektförsäljning och ett växande nätverk av grossistpartner. Nu lanseras Woodio i Sverige och företagets produkter är redan tillgängliga via Langenfeld AB i Sverige.
Se Woodios sortiment på Stockholm Furniture & Light Fair, 4–8 februari 2020, monter AG:73.
Bilden:
Woodio revolutionerar badrumsbranschen med träflis – nu lanseras det i Sverige.
Bild: Woodio