Nyheter

Influencer hjälper Peab utbilda unga om bostadsrätter

Komikern och influencern Johanna Nordström har inlett ett samarbete med Peab Bostad. Bakgrunden är den oro många unga känner inför bostadsmarknaden. Johanna Nordström ska genom fem filmer hjälpa Peab Bostad att utbilda om hur det fungerar att köpa och äga en bostadsrätt.

– Jag är alltid noga med vilka samarbeten jag väljer och tackar oftare nej än ja. Men jag kände direkt att detta är en viktig samhällsfråga. Det är väldigt onödigt att unga ska utestängas från bostadsmarknaden på grund av att de inte får tillräcklig information, säger Johanna Nordström som har nästan 200 000 följare på Instagram.

I filmerna träffar Johanna Nordström olika experter för att på ett pedagogiskt sätt utbilda tittarna om bostadsrätter. Johanna Kull, sparekonom på Avanza, förklarar vad man ska tänka på rent ekonomiskt. En annan expert, Philip Diab från TV-programmet Lyxfällan, hjälper till med de mentala bitarna.

– Vi gör det här eftersom vi sett i flera undersökningar att unga människor har låg kunskap om hur det fungerar att köpa en bostadsrätt. Det är oroande eftersom tillgång till bostad ofta är avgörande för att komma vidare inom andra områden i livet säger Karin Normark, marknadsansvarig på Peab Bostad.

Det är vanligt att unga betalar dyrt för lägenheter som hyrs ut i både andra och tredje hand när de i många fall kunde bo billigare i egen bostadsrätt.

– Bostadsbristen gör att unga i flera fall tvingas skjuta på familjebildning eller avstå jobberbjudanden på annan ort. Det är en förlust för hela Sverige, avslutar Karin Normark. Kampanjen inleds vecka 37 och löper året ut. Målgruppen är unga i åldrarna 20–39 år.

Följ Johanna Nordström på Instagram: @johannanordstrm