Nyheter

Världens säkraste cykelhjälm blir ännu smartare

Nu släpps tredje generationen av Hövdings unika airbag för urbana cyklister och den största satsningen någonsin för innovationsbolaget. Efter fyra års forskning och utveckling lanseras en Hövding som är lättare att använda, har reglerbar storlek, utvecklad airbagteknologi samt utrustad med Bluetooth för bland annat ICE-funktion som kontaktar nära och kära vid en olycka.

– Vi har forskat i fyra år för att göra världens säkraste huvudskydd för cyklister ännu bättre. Dessutom har vi under de åtta år Hövding funnits ute på vägarna samlat in feedback från kunderna som vi har använt i design- och utvecklingsarbetet. Undersökningar vi har gjort bland cyklister i sju europeiska storstäder visar att 70 procent skulle cykla mer om de kände sig tryggare. Detta har vi tagit fasta på och vill vara med och bidra till, berättar Hövdings VD Fredrik Carling.

Företaget har under åren utvecklat världsunik expertis inom bland annat airbagteknologi och algoritmutveckling och användarfeedbacken från de två tidigare versionerna av Hövding gör att utvecklingsarbetet har flyttat konceptet ytterligare framåt.

Hövding 3 har blivit bekvämare med reglerbar storlek som ger perfekt passform runt nacken, är lättare att använda, har en nyutvecklad patenterad airbag och batteritiden har förlängts (cirka 15 aktiva cykeltimmar totalt). En annan nyhet är att Hövding med hjälp av Bluetooth kan kopplas till en smartphone, vilket skapar spännande funktioner och nya möjligheter både för cyklisten och för utveckling av säkrare cykelstäder.

Appen ger översikt över hur långt du har cyklat, återstående batteritid och kan även bidra till säkrare cykling i framtiden. Insamlade cykeldata kan ge översikt över var olyckor sker frekvent, var många cyklar och insikter i hur cykelinfrastrukturen bör utvecklas. Den smarta uppkopplingen har även ICE-funktion (In Case of Emergency) vilket gör att sms-meddelande kan skickas till anhöriga vid olycka där airbagen blåst upp, med möjlighet att veta koordinaterna för var olyckan skett.

Till Hövding 3 har den största satsningen någonsin gjorts på datainsamling av cykelrörelser och olyckor till algoritmen. Bland annat har fler än 3 000 olyckor iscensatts med stuntmän och över 2 000 timmars vanlig cykling samlats in. När Hövding är aktiverad registrerar den cyklistens rörelser 200 gånger per sekund och vid en olycka blåses airbagen upp på 0,1 sekund och omsluter huvud samt fixerar nacken på cyklisten.

Hövding används idag av cirka 185 000 cyklister och över 4 000 cyklister har registrerat att de skyddats vid olyckor av Hövdings airbag.

– Svaret på många utmaningar som rör miljö, trängsel i städer och hälsa kan vara cykling och vi vill ta skyddandet av cyklister till en högre nivå. Vi vet att säkerheten inte enbart sitter i ett reaktivt skydd utan att proaktivitet krävs för att minska olycksstatistiken. Vår vision är att nå ut och skydda många fler än vad vi gör idag. Hövding 3 är utvecklad för att kunna produceras i höga volymer för att kunna möta den ökande efterfrågan och möjliggöra den internationella satsning som vi som företag står inför, säger Fredrik Carling.

Bild: Alexander Crispin