Nyheter

Nytt rekordår för Svensk Husproduktion med LB-Hus

Småhustillverkaren Svensk Husproduktion AB, med varumärket LB-Hus, redovisar en omsättningsökning med 12 procent, till 573 Mkr, för verksamhetsåret maj 2018–april 2019. Rörelseresultatet ökade från 31 till 38 Mkr.

– Vi är stolta över att för sjätte året i rad kunna uppvisa en stark organisk tillväxt, med förbättrad lönsamhet och ökat antal medarbetare, trots att marknadsförutsättningarna varit sämre än tidigare år. Vår tillväxt beror på att vi har fortsatt stärka positionen inom Styckehus, samtidigt som försäljning och antal kunder inom B2B har ökat, säger Stefan Holmberg, VD för Svensk Husproduktion AB i Bromölla.

Svensk Husproduktion AB bildades 2012 och samma år förvärvades varumärket LB-Hus. Det senaste verksamhetsåret var alltså koncernens sjunde. Försäljning och antal anställda har mångdubblats sedan starten, samtidigt som lönsamheten kontinuerligt har förbättrats. Som ytterligare ett kvitto på den starka utvecklingen blev företaget under 2018, för andra året i rad, utsett till Gasellföretag av Dagens Industri.

– Vi har uppnått den starka utvecklingen genom ett fokuserat, strukturerat och ihärdigt förbättringsarbete. Vårt nya affärssystem och investeringarna i ökad automation gör oss mer effektiva. Under året har vi också fortsatt stärka organisationen, framförallt genom en utbyggnad av säljkåren inom Styckehus, men även genom en utökad organisation inom Grupphusutveckling och B2B-försäljning. Vi har dessutom förbättrat vårt produkt- och kunderbjudande, säger Stefan Holmberg.

– Min samlade bedömning är att det finns gott om möjligheter på marknaden och att utmaningarna är hanterbara. Sverige behöver fler bostäder, både småhus och lägenheter. Fortsatt utveckling av vårt erbjudande inom Styckehus, tillsammans med ett ökat fokus på Grupphusutveckling och B2B-försäljning, kommer att stärka Svensk Husproduktion ytterligare framöver.