Nyheter

Premiär för Lidl på Råå

Lidl Sverige fortsätter att växa och genomförde under torsdagen årets femte butiksöppning, denna gång i handelscentrumet Råå, destinationen för dagligvaruhandel i södra Helsingborg. Butiken är Lidls 184:e i Sverige och ett viktigt steg att nå målet med 200 butiker 2020.

Lidl expanderar i hög takt med målet att ha 200 butiker år 2020. Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. Förutom torsdagens öppning på Råå, öppnade butiker i Caroli i Malmö i februari, den 21 mars i Solna Centrum och den 28:e mars i Vårby och Strängnäs. Under våren öppnar även butiker i Kungsbacka, Huskvarna och Kista.
– Helsingborg är en viktig stad för Lidl och det känns fantastiskt att äntligen öppna vår tredje butik på Råå, en viktig knytpunkt för många i Helsingborg, säger Sebastiano Sacilotto, Försäljningsdirektör Lidl Sverige.
Butiken har en försäljningsyta på 1 100 kvadratmeter stor och lokalen har anpassats efter Lidls nya butikskoncept. Kunderna möts av en ljus och luftig butik med en stor bake-off med nybakat bröd och ett fräscht frukt- och grönt-torg. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Detta innebär att varor till livsmedelsbutiken endast behöver en leverans per dag, något som medför mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor transporteras i samma bil. 100 procent av livsmedelskedjans transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.
Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent. Under 2019 är Lidl först i Sverige med att ställa om till 100 procent Fairtrade-märkta bananer i samtliga butiker.
Bilden:
Butikschef Martin Svärd klippte bandet.
Foto: Lidl