Nyheter

Sotarna som flyttade in

Alla som bor i ett hus med en eldstad får besök av sotaren med jämna mellanrum. Men vad skulle hända om den svartklädda figuren med borste över axeln plötsligt bestämde sig för att flytta in? I höstas bestämde sig fem kreativa personer verksamma inom sotarbranschen för att dra frågan till sin spets och startade heminredningsmärket SOT of Sweden. Den 10 april firar de sex månader.

–  Det handlar förstås om mycket mer än att bara hänga upp en sotarborste på väggen. Det finns en outforskad exotism kring hela sotarmytologin som är otroligt spännande. Jag har jobbat som designer i över 20 år och hade egentligen redan världens bästa jobb, men när jag fick frågan om att vara med och starta SOT of Sweden tvekade jag inte en sekund. Det är en så unik idé, förklarar företagets Head Designer Jeanette Öberg.

lla SOT of Swedens produkter  – som främst utgörs av dekorationsartiklar som ljusstakar, prydnadskuddar, krukor och fat – är egendesignade. Kollektionerna tas fram av Jeanette Öberg tillsammans med företagets VD Jenny Bjelk, som sedan många år tillbaka arbetar på en sotarfirma.

– Min far är sotarmästare så jag är uppvuxen med sotarkulturen och har alltid känt en enorm stolthet över den. Sedan har jag även ett väldigt stort inredningsintresse och när vi diskuterade olika sätt att utveckla moderföretaget tänkte jag: Varför inte kombinera mina två största passioner i livet? Det finns otroligt många vackra ting med koppling till sotning om man bara letar.

Designern Jeanette Öberg, som handplockades till projektet, håller med:

– Varenda person som hör talas om SOT reagerar först med ett “Va?!” kort följt av ett “Men vad coolt!”. Det är förstås precis den responsen vi hoppats på, men också ungefär det vi såg framför oss när vi drog igång projektet, säger Jeanette Öberg.

Efter sex framgångsrika jungfrumånader är det nu dags för SOT of Sweden att ta nästa steg. En vårkollektion släpps inom kort och fokus ligger nu på att nå utanför Sveriges gränser.

– Vi har satt som mål att vi inom ett år ska ha kunder runtom i hela Norden. Och sotare finns det ju överallt, säger Jenny Bjelk och ler ett gnistrande leende.