Nyheter

Premiär för Fristads Shop In Shop

Fristads har gjort stora förflyttningar med varumärket sedan re-lanseringen 2017 och satsat stort på marknadsföring med ett nytt grafiskt manér. För att kunden ska känna igen sig i butik har man tagit fram en helt ny Shop In Shop-lösning – ett nytt butiksinredningskoncept som på ett bättre sätt ska presentera produkterna och varumärket.
Arbetet har drivits av Andrea Dellblad Lundqvist som är Visual Merchandiser hos Fristads.
– I det nya butikskonceptet kombinerar vi innovativa idéer med en sportig känsla. Vi jobbar med flexibla moduler som verkligen framhäver plaggen. Dessutom kommer vi jobba mycket med ”shop the look” – ge tips till kunden på hur man kan kombinera och matcha Fristads plagg, vilket i sin tur leder till ökad merförsäljning.
Inredningen ska på ett smart sätt hålla de produkter som butiken säljer mest av, samtidigt med möjlighet att exponera spännande nyheter och inspirera till hur man kan klä sig på jobbet. Genom en digital skärmlösning kan butiken dessutom ge kunden tillgång till hela Fristads sortiment. Torsdag 4 april invigdes första butiken med Fristads nya Shop In Shop – Skene Järn i Borås.
– Skene Järn var tidiga med att de vill satsa stort tillsammans med Fristads när de skulle ta sitt koncept till nya lokaler i Borås och har varit en perfekt partner för att lansera vår första Shop In Shop, säger Jonatan Andersson, Marketing & E-Commerce Manager på Fristads.
– Den nya inredningen är kanon! Det är såklart fortsatt slitstyrka och funktion som står i fokus hos kunderna men vi kan se att de blivit mer och modemedvetna och måna om att ha en schysst stil även på jobbet. Fristads har identifierat ett nytt sätt att presentera arbetskläder på ute i butik. Det är som att kliva in i en sportbutik, säger Peter Eggers, Kundchef på Skene Järn.
Inredningen är framtagen tillsammans med PS Retail. Fler butiker kommer rullas ut under 2019.
Bild: Fristads