Nyheter

Urban Score underlättar för morgondagens urbaniter att göra medvetna bostadsval

SSM Holding AB, en bostadsutvecklare inom smarta och prisvärda bostäder, lanserar idag Urban Score – ett index i syfte att underlätta för morgondagens urbaniter att kunna göra medvetna bostadsval.

SSM:s vision är tydlig. Många fler människor ska ges möjlighet till – och råd med – ett bra boende. Utifrån denna vision erbjuder SSM ett boendekoncept baserat på smarta och prisvärda bostäder.

Med ”smarta” bostäder menar SSM att bostäderna ska vara yteffektiva, multifunktionella och miljövänliga. Därutöver ska de erbjuda gemensamma ytor och tjänster samt ha närhet till allmänna kommunikationer. ”Prisvärda” bostäder innebär för SSM att människor med ”normala” inkomster eller studenter med sedvanligt studiestöd ska ha råd att bo i bostäderna. Därför befinner sig många av SSM:s bostadsrätter i prisintervallet 1,5 – 3,0 MSEK.

Baserat på bolagets hållbarhetsstrategi och urbana konsumenters preferenser tar SSM nu nästa steg i utvecklingen av det framgångsrika boendekonceptet. Ett ökat fokus på de boendes totala hushållsekonomi, social och miljömässig hållbarhet samt hälsa förstärks inom boendekonceptet.

För att sätta tydliga mål och ange strategisk riktning för fortsatt konceptutveckling, men även för att underlätta för individen att göra medvetna bostadsval, har ett index tagits fram – Urban Score.

– SSM:s målsättning är att erbjuda våra kunder en sammantaget prisvärd produkt samtidigt som kundernas livspussel, trygghet, hälsa och välmående tillvaratas inom ramen för projektet och dess närområde. Urban Score syftar till att uppmuntra individen att reflektera över fler parametrar som påverkar hela hushållsekonomin samt individens klimatavtryck vid sitt bostadsval, säger Susanne Blomberg, marknadschef på SSM.

SSM har totalt färdigställt 3 500 bostäder i Storstockholm, merparten efter 2012. För närvarande finns 1 172 bostäder under produktion, både bostads- och hyresrätter. Samtliga projekt har ett Urban Score mellan 82 – 100, vilket är i linje med målgruppens preferenser.