Nyheter

Grums – en del av Karlstadsregionen

Nu gör solen comeback i Karlstads platsvarumärke och sprider sina strålar över hela Karlstadsregionen där kommunerna Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Karlstad ingår.

Kommunerna i Karlstadsregionen kommer att använda det nya platsvarumärket i gemensam marknadsföring för bland annat näringsliv och besöksnäring. I övrigt kommer respektive kommun att använda sina egna grafiska profiler och logotyper.

–Vi måste samverka i Karlstadsregionen för att attrahera fler företag, besökare och konkurrenskraftig kompetens. Vi tjänar alla på att marknadsföra oss tillsammans istället för att varje kommun försöker synas var för sig säger Caroline Depui, kommundirektör i Hammarö kommun som är värdkommun för samarbetet i Karlstadsregionen.

Karlstads kommun har haft den glada solen, skapad av barnboksillustratören Lasse Sandberg, som sin logotyp sedan 1984. 2013 skapades platsvarumärket ˚Karlstad (grader Karlstad) som var fritt att användas av alla som ville marknadsföra Karlstad, inte bara kommunen. Men avsaknaden av solen var stor och nu är logotypen reviderad.

–Nu blir den glada solen fri att använda för de som delar våra värden och vill marknadsföra Karlstadsregionen. Solen är omtyckt och välkänd även utanför länet så det känns väldigt bra, säger Katarina Lindström kommunikationsdirektör i Karlstads kommun.

Läs mer om platsvarumärket på https://karlstad.se/platsvarumarke