Nyheter

Lidl gör comeback i Huskvarna

Lidl Sverige har skrivit avtal för en ny butik i Huskvarna och gör därmed comeback på orten. Butiken kommer att ligga i Viktoriahuset i centrala Huskvarna och byggs utifrån Lidls nya butikskoncept med ljusa och luftiga lokaler och hållbarhet i  fokus, och beräknas öppna våren/sommaren 2019.

Illustration: VisCoast

Lidl fortsätter sin expansion i Sverige med målet att gå från 171 till 200 butiker år 2020.

Lidl har under en tid letat nytt butiksläge i Huskvarna och nu är avtalet klart med fastighetsägaren Huskvarnaborgen Fastigheter AB. Butiken beräknas öppna våren/sommaren 2019. Med sina cirka 1 800 kvadratmeter är den nu dubbelt så stor som förra butiken och har 80 egna p-platser i direkt anslutning till butiken.

– Det känns extra roligt att komma tillbaka till Huskvarna till ett, för våra kunder, bättre och mer tillgängligt läge, med en fullsortimentsbutik som vi hoppas Huskvarnaborna kommer att gilla, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef Region Väst på Lidl Sverige.

Butiken kommer att ta upp hela bottenplanet i det så kallade Viktoriahuset där det på övriga plan finns kontor, läkarmottagningar samt Friskis & Svettis. Bakom huset finns maskintillverkaren Husqvarnas huvudenhet. Viktoriahuset kommer att genomgå en renovering under 2018/2019 och den planerade nya fasaden och parkeringsytorna kommer att ge fastigheten ett rejält lyft.

Den nya butiken byggs utifrån Lidls nya butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus. Miljötänk är även något som även präglar sortimentet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.  Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.