Nyheter

Premiär för Radio Allmännyttan

Nu lanseras Radio Allmännyttan, en ny podd om bostäder, politik och samhälle och de första två avsnitten handlar om m-ordet – marknadshyra. Vore det döden eller frälsningen för hyresmarknaden? Kring det resonerar Chris Österlund, vd för allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen och Stefan Ränk, koncernchef för det privata fastighetsbolaget Einar Mattsson – och de landar i helt olika slutsatser.

Den första programserien i podden prövar sanningshalten i några vanliga bostadspolitiska
påståenden.

– Vi vill lyfta bostadsfrågorna inför valet. Vår nya podd Radio Allmännyttan är ett sätt vi gör det på. Här reder vi ut en del viktiga sakfrågor som många i branschen har åsikter om säger Nina Rådström, kommunikationschef på SABO Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Radio Allmännyttan kan man lyssna på både i vanliga podd-appar, på SABOs hemsida och på allmannyttan.se: www.sabo.se/allmannyttan/radio-allmannyttan/

I poddserien intervjuas både företrädare från allmännyttan, de privata fastighetsägarna, hyresgästföreningen, byggindustrin och polisen, liksom politiker.

Intervjuare är Helene Ahlberg, bostadsjournalist sedan nästan 25 år och nu reporter på tidningen Allmännyttan, som är poddens utgivare.

– Därmed blir frågorna belysta från skilda infallsvinklar. Svaren landar förstås lite olika, och man ser hur olika bostadsfrågorna kan uppfattas. Eller kanske i vissa fall lika, säger Helene Ahlberg.

Under våren släpps ytterligare tio avsnitt av podden. Andra frågor som tas upp är socialbostäder, svarta hyreskontrakt och om Sverige nu är färdigbyggt.

Men varför heter den Radio Allmännyttan när det är en podd?

– Gränserna mellan radio och podd suddas ut alltmer. Många vanliga radioprogram finns också som podd och vissa poddar sänds i radio. När gammelradion kallar sig podd kan vi poddare kalla oss radio, det är ett fint och äroladdat gammalt ord, säger Helene Ahlberg.

Programmen har spelats in hos produktionsbyrån Filt Hinterland. Producent är den journalisten Simon Moser.

På bilden:
Nina Rådström, kommunikationschef på SABO Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.
Foto: SABO