Nyheter

Möbelhusets produktutveckling leder till framgång

Möbelhuset grundades 1977 och har butiker i Gällivare, Kiruna, Luleå samt en outlet i Piteå. Dessutom har de en online butik vilket genererar försäljning över hela landet. Stora inköp ger prisvärda produkter och egen produktutveckling utifrån lokal kännedom ger det lilla extra till en trogen kundkrets.

Att driva flera butiker kan vara en stor utmaning men ger också möjligheter då produkter kan flyttas runt mellan de olika orterna. Möbelhuset har 15 medarbetare och tre långtradare som sköter logistiken. Sängar och soffor är de populäraste produkterna.

Vi har sällan produkter som blir liggande på lager särskilt länge vilket är en fördel. Men känslan för trender i Malmfälten och unika möbler är Möbelhusets triumf kort, säger Asko Rahko.

Transport och logistik är en riktig stor utmaning och kostnadsfaktor för många handlare idag.

– Vi förnyar av vårt sortiment ständigt i jämförelse med andra möbelkedjor som har katalog och samma sortiment hela året. Utmaningen i vår del av landet är transporter och onlinebutiker som erbjuder fria fraktkostnader. Men det vinner vi över med hög kvalitét och bra service, avslutar Asko Rahko.

– Fantastiskt att se hur strategiskt Möbelvaruhusets ledning arbetar för att skapa sin nisch, för att klara stenhård konkurrens från stora möbelkedjor och internethandel. Kvalité och kännedom om den lokala marknaden är avgörande för att klara konkurrensen. Att ta fram en egen sängprodukt ”Norrskenet” är ett av många sätt att bredda sin nisch. Djupt imponerad, säger kommunalrådet Lars Alriksson.

Bild: Företagsbesök hos Möbelhuset. Fr.v. Kommunalrådet Lars Alriksson, Asko Rahko och kommunstyrelsens andre vice ordf. Henrik Ölvebo.