Nyheter

Hackathon skapar lösningar för invånare

Under två dygn i maj samlas programmerare, formgivare, landskapsarkitekter och andra innovatörer i Helsingborg under True Challenge Hackathon. Målet är att utveckla stadens verksamhet och hitta nya lösningar på invånarnas behov.

True Challenge Hackathon skapades som koncept 2017 av Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad. Syftet var att hitta innovativa och behovsanpassade lösningar inom vård- och omsorgssektorn. Under True Challenge samlas vardagliga behov in från medborgare och presenteras i form av behovspaket för externa kreatörer och entreprenörer. Under en begränsad tid jobbar sedan olika team med att lösa utmaningen.

– True Challenge Hackathon kan ses som en form av crowd sourcing eller medborgardialog där vi tillsammans definierar utmaningar och skapar lösningar på olika samhällsbehov, säger Kristin Magnusson, projektledare för Hbg Mashup.

Årets True Challenge Hackathon arrangeras i samband med konferensen Hbg Mashup den 3-4 maj på Helsingborg Arena. I år deltar både Stadsbyggnadsförvaltningen och Vård- och omsorgsförvaltningen med utvecklingsområden. De deltagande är i alla åldrar och väljer själva vilket av tävlingens behovspaket de vill lösa.

Ökad trygghet genom app
Förra årets vinnarteam bestod av 17-årige Victor Krusenståhle och hans pappa Daniel som valde att ta fram en digital lösning för behovspaketet ” Se vem som kommer”. Utmaningen bestod i att erbjuda vårdtagare ökad trygghet genom att få veta när och av vem de får besök.

– Vi skapade en användarvänlig app som gör det möjligt för vårdtagare att i förväg få reda på vilka personer som kommer under dagen och om de blir försenade. Vårdtagaren kan även på ett enkelt sätt identifiera besökaren för att vara säker på att det är rätt person som bär namnbrickan. Det var roligt att ta sig an en uppgift med verklighetsförankring, säger Victor Krusenståhle.

Konferensen Hbg Mashup riktar sig till beslutsfattare från kommun-, region- och landstingsledningar, statliga myndigheter och bolag eller från näringslivet. Årets behovspaket finns presenterade på True Challenge hemsida.

Bild från Curiocity Mashup i Helsingborg Arena 1-2 juni 2017.