Nyheter

Projektengagemang får uppdrag att utveckla Lidls nya butikskoncept

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang har av Lidl fått i uppdrag att verka som generalkonsult i framtagandet av deras nya butikskoncept. Lidl har idag cirka 170 butiker runt om i landet och målet är att nå 200 fram till 2020. Den nya satsningen har fokus på hållbarhet och miljö. Därför är målet att alla butiker miljöcertifieras.

Projektengagemang har sedan starten 2006 fokuserat på att erbjuda sammansatta konsulttjänster inom arkitektur, industri och energi, installation samt bygg och anläggning. I det nya uppdraget för livsmedelskedjan Lidl ska Projektengagemang verka som generalkonsult i framtagande av koncepthandlingar samt utredningar för förbättring och utveckling av butikskonceptet.

a lidld

Uppdraget genomförs i två skeden där det första inkluderar utredningar kring olika byggmetoder för främst konstruktion. Detta inom exempelvis grundläggningsmetoder, bärande konstruktion, tak och ytterväggar. Dessutom görs även LCC-analyser för de olika metoderna. I det andra skedet tas en standardmodell av en butik fram som sedan varieras i olika modeller. Dessa butiker kommer sedan att byggas på utvalda platser i landet.

­­­– Lidl jobbar hårt med hållbarhet och de har ställt höga krav på miljöarbetet. Det är därför extra roligt att vi ska vara med och forma denna resa. Det bekräftar nämligen att vi är på rätt väg när det kommer till våra sammansatta tjänster samt att vår kompetens inom hållbarhet håller högsta klass. Nu ser vi fram emot att börja arbeta med det nya konceptet, säger Patric Kjellin, Affärsområdeschef på Projektengagemang.

Uppdraget komplexitet kräver en bred kunskap inom en rad olika områden. De discipliner som involveras är projektledning, projekteringsledning, arkitektur, vvs, el, mark, konstruktion, brand, akustik, energi, BREEAM, LCC och hållbarhet.

Redaktionen