Nyheter

Gatukonsten tar plats i nya Forumkvarteret

I slutet av maj invigdes nya Forumkvarteret i Uppsala. Fastighetsägaren Atrium Ljungberg har under flera år byggt om och utvecklat platsen som nu blivit ett urbant innerstadskvarter med butiker, restauranger, kontorsarbetsplatser och bostäder. I samband med invigningen färdigställdes även konstverket ”Passionens återkomst”, en 35 meter lång graffitimålning som pryder ljusgården inne i galleriadelen.

Bakom konstverket står konstnärerna Clean DK, Chas NL, Ruskig Ångest och Queen Bless. Verket tar avstamp i hiphopkulturen och musiken som kom till Europa och Uppsala i början av 80-talet. Konstnärerna vill genom verket lyfta Uppsala som en stad där musiken är viktig och får stort utrymme.

Atrium Ljungberg arbetar aktivt med att tillföra ett rikt kulturliv till de platser och stadsdelar där bolaget verkar och utvecklar. Den välkända trilogin Satans demokrati på Nobelberget i Sickla och muralmålningarna på Kungsholmen och Liljeholmen i Stockholm är exempel på hur bolaget jobbar för att få in mer kultur i stadsmiljön.

– Konst och kultur är en viktiga delar i utvecklingen av intressanta stadsmiljöer och vi tror starkt på idén att låta kulturen breda ut sig och ta plats. Ljusgården i Forumkvarteret var ett utrymme vi länge funderade på vad vi skulle göra med. Vi ville addera liv och energi och bryta av det eleganta och sobra intrycket i övriga materialval i gallerian, säger Eva Troell, fastighetschef Atrium Ljungberg Uppsala city.

Ledord i skapandet av konstverket har varit ”sofistikerat och avancerat samarbetsmåleri” med målsättningen att skapa en stark urban och dynamisk känsla. Besökare som tittar noga ser även att konstnärerna smugit in element av staden i konstverket. Symboler för Uppsala som Kungsängsliljan, Pelle Svanslös, Slottet, Domkyrkan och Kajan återfinns på olika platser i målningen.

– Fri konst i gallerimiljö ser vi aldrig någonstans i Sverige. Bilder i dessa miljöer är uteslutande reklam och grafisk formgivna profiler av verksamheten. Det känns unikt, säger Pärra Von Andreasson, konstnär och projektledare.

Foto: Jeanette Hägglund