Nyheter

Allmännyttans hyresgäster i Göteborg testar digitala boendetjänster i app

Just nu testar 1 300 hushåll hos de allmännyttiga bolagen i Göteborg en app för digitala boendetjänster. Med appen hoppas Bostadsbolaget, Familjebostäder, och Poseidon kunna göra livet lite enklare för hyresgästerna och öka den sociala kontakten mellan grannarna. Om piloten faller väl ut kommer förhoppningsvis alla 70 000 lägenheter i allmännyttiga Framtidenkoncernen erbjudas boendetjänster via en app på sikt.

Pilotprojektet genomförs just nu i tre bostadsområden i Göteborg – Högsbohöjd, Majorna och Tynnered. Hyresgäster som bor i pilotområdena kan bland annat fixa tid i tvättstugan, göra en felanmälan, få notiser med info och kommunicera med grannarna genom appen.

– Våra hyresgäster har, precis som många andra idag, en förväntan om att kunna utföra allt fler tjänster digitalt utan krångliga inloggningar. Självklart måste vi inom allmännyttan vara med och driva utvecklingen mot ett smartare boende. Med hela boendet på fickan kan våra hyresgäster nu fixa vardagsärenden som att boka en tvättid eller skicka en felanmälan var de än befinner sig, säger Tullan Nilsson, IT-strateg på Framtidenkoncernen.

I pilottestet, som ska utvärderas till sommaren, kommer hyresgästerna även att kunna kommunicera med varandra genom ett socialt flöde. Förhoppningen är att det ska underlätta såväl lokal delningsekonomi som sociala kontakter mellan grannarna.

Pilottestet av appen lanseras i samarbete med PropTech-bolaget Tmpl.

– Samarbetet med Framtidenkoncernen är det första i sitt slag där vi gemensamt arbetat för att möta allmännyttans behov. Det känns inspirerande att vara del av ett projekt som verkligen kommer att göra skillnad för människor, säger Henrik Svanqvist, vd på Tmpl.