Nyheter

JCB :s eldrivna grävmaskin – en nyhet så tyst att den är värd att prata högt om

JCB har skapat historia genom att visa sin första elektriska grävmaskin, den tystaste grävaren inom sitt segment och en maskin med nollutsläpp. Helt nya JCB 19C-1 E-TEC minigrävare har utvecklats i hemlighet på JCB:s globala huvudkontor i Staffordshire, UK. Här visades den för första gången den 13 mars i år. Nu är det dags för maskinen att möta en nyfiken publik på MaskinExpo, där den visas av Traktor Nord AB.

Med en utveckling som går mot krav på lägre utsläpp tillåter JCB 19C-1 E-TEC entreprenörer att arbeta inomhus och i utsläppskänsliga innerstadsmiljöer. Maskinen kommer också göra det möjligt för järnvägsföretag att arbeta i tunnlar och tunnelbanor utan att behöva installera dyr utrustning för avgashantering.

En annan stor fördel med den nya elektriska minigrävaren är att motorljudet på 7 dBA är fem gånger tystare än den traditionella dieseldrivna maskinen. Det innebär att entreprenörer kan arbeta efter normala arbetstider i stadsmiljöer utan att störa invånarna, såväl som i andra ljudkänsliga miljöer såsom sjukhus och skolor.

Hög prestanda

Vid grävning har man inte kompromissat med prestanda. En fulladdad maskinen kan användas en hel dag vid normal drift. Inga dagliga kontroller av kylvätska och motoroljenivåer krävs, vilket gör att maskinen snabbare kommer igång med arbetet varje dag.

JCB:s ägare Lord Bamford:

– JCB har varit i framkant med att utveckla innovativa anläggningsmaskiner med låga utsläpp under många år. I och med en elektrisk JCB minigrävare erbjuder vi nu våra kunder en praktisk och prisvärd lösning för jobb som kräver nollutsläpp och tyst drift.

JCB:s Chief Innovation and Growth Officer Tim Burnhope:

– Genom att byta ut dieselmotorn till en effektiv 48V elektrisk drivlina, med den senaste generationens bilbatterier, har JCB än en gång flyttat marknaden för minigrävmaskiner framåt. 19C-1 E-TEC kommer att ge entreprenörer en nollutsläpps och i princip ljudlös produkt, så att de kan arbeta självständigt, i nattliga stadsförhållanden, inom byggnader och till och med i järnvägstunnlar utan krav på dyr utrustning för avgasrening. 19C-1 E-TEC stakar ut vägen mot en ny nollutsläppsframtid för JCB-minigrävare.

Viktiga funktioner i 19C-1 E-TEC inkluderar:

  • Tre litiumjonbatterier som ger en lagringskapacitet på 312 Ah (15 kWh)
  • Ett vanligt lastavkännande hydrauliksystem som ger kraftfull grävning
  • Bekväm inbyggd laddare med 230 V ingång för 6 timmars laddningskapacitet
  • Alternativ för 110V laddning vid behov
  • Sofistikerade batterihanteringssystem säkerställer fullskiftesbruk
  • Snabbladdning med en full laddning på 2,5 timmar

Maskinen är designad för att möta ett växande behov av miljövänlig byggutrustning, och JCB kommer att lansera 19C-1 E-TEC minigrävare senare i år. I premiumspecifikationen 19C-1 E-TEC med konventionell motvik ersätts standardmaskinens dieselmotor med en elektrisk motor och tre 104 Ah-batteripack för att leverera en full energikapacitet på 312 Ah (15 kWh).

Högt vridmoment – direkt

Modulbatterierna använder de mest avancerade NMC-litiumjoncellerna, i ett robust batteripackhus som är konstruerat för att klara användandet av maskinen i hårda miljöer. Med det senaste 48 V elektriska systemet, ger den högeffektiva elektriska motorn omedelbart större vridmoment än standardmaskinens dieselmotor. Motorn driver 19C-1 E-TECs beprövade Bosch Rexroth lastavkännande hydrauliska system, vilket levererar samma branschledande grävning som en standard 1,9-ton grävmaskin.

Den höga effektiviteten hos denna avancerade elhydrauliska kombination innebär betydligt lägre kylbehov, endast en liten hydraulisk kylare med en liten termostatisk elfläkt krävs och inget behov av motorkylare. Detta bidrar till en längre batterilivslängd och en mycket lägre ljudnivån.

JBC 19C-1 E-TEC är utrustad med samma justerbara underrede och val av grävutrustning som dieselmodellen. Det betyder ett maxgrävdjup på 2 576 millimeter med den längre 1 100 millimeters bom-armen.

Inbyggd laddare

En bekväm inbyggd laddare finns som standard, vilket gör att maskinen kan laddas 100 procent på sex timmar via ett vanligt 230 V uttag. Ett tillval av 110 V laddningssystem är tillgängligt för platser utan 230 V el. JCB kommer också att erbjuda en kraftigare batteriladdare som gör det möjligt att ladda hela 100 procent på 2,5 timmar.

Det fristående elsystemet innebär att det inte finns något krav på en elanslutning eller kabel under maskinens drift. Batterierna tillåter en hel arbetsdag i en typisk arbetscykel eller fyra timmars drift under en extrem arbetscykel. 1,9 tons-maskinen kommer att kunna hantera en rad kraftuttag, vilket gör den idealisk för rivnings- och renoveringsprojekt.

Ursprungligen kommer mingrävmaskinen att vara tillgänglig med ROPS/TOPS och FOGS-certifierad hytt som erbjuds på alla nästa generations JCB mini- och midi-maskiner. Eftersom den elektriska grävmaskinen är baserad på 19C-1 kommer grävmaskinen med proportionel hydraulik för extrafunktioner och bommens offset-svängning.

Premiummodellen har även en membranväxelkudde till höger om operatören för alla ytterligare kontroller, medan bränslemätaren har ersatts av en lättläst laddningsnivåavläsning

JCB 19C-1 E-TEC drar nytta av en ny boxsektion med huvudbom och dipperarm, med alla slangar som dras genom bomkonstruktionen för extra skydd. Bomstiften och dysplintens pivotpunkter är försedda med grafitimpregnerade bussningar, vilket möjliggör 500-timmars smörjintervaller. Alla fettpunkter är placerade på ena sidan av maskinen för att minska driftstoppen. Det krävs också färre dagliga kontroller, eftersom 19C-1 E-TEC inte har någon motorolja, kylvätska eller bränsletank.