Nyheter

Växjöbostäder vill ändra synen på hyresrätten med ny kampanj

Idag drar Växjöbostäder igång kampanjen ”Hurra för hyresrätten!” med ambition om att stärka hyresrätten som boendeform. I kampanjen lyfts fördelar som flexibilitet, att det bara är att ringa om något är trasigt och att man inte behöver någon kontantinsats.
Hyresrätten är en underskattad boendeform. Det menar Växjöbostäder som idag sätter igång en kampanj med devisen ”Hurra för hyresrätten!”. Med kampanjen vill bolaget lyfta alla fördelar som finns med hyresrätten som boendeform.
– Hyresrätten är så mycket mer än bara en bostad och vi kan erbjuda ett verkligt mervärde för våra kunder genom vår service. Marknaden behöver en mångfald av boendeformer som kompletterar varandra. Det ger förutsättningar för en flexibel bostadsmarknad med fungerande flyttkedjor där det är lätt att byta boende genom livet, säger Rene Jaramillo (M), styrelseordförande på Växjöbostäder.
Växjöbostäder vill inte bara stärka boendeformen utan hoppas också på att locka målgrupper som idag inte ser hyresrätten som den naturliga boendeformen. På så vis vill man främja en rörelse på bostadsmarknaden där de som bor i en villa idag kan välja att flytta till en nybyggd hyresrätt. Eller den som bor i ensam i en stor lägenhet kan tänka sig att flytta till en mindre.
– Vi vill underlätta flyttkedjorna så att alla har det bästa boendet för just den livssituation man är i just nu. Vi vet att fler och fler väljer att sälja huset för att frigöra kapital eller tid och vi vill att fler ska se dessa möjligheter, säger Maria Säterdal, VD på Växjöbostäder.
Den genomsnittliga kötiden för en lägenhet hos Växjöbostäder är 6,9 år men hälften har stått betydligt kortare i kö. Förra året var det flera hyresgäster som bara stått någon månad i kö som fick en fin och central lägenhet.
– Det finns en missuppfattning om att man måste stå jättelänge i kö för att få en hyresrätt. Så är det inte. Vi vill att fler ställer sig i bostadskön och får upp ögonen för att hyresrätten är ett boende för alla, avslutar Maria Säterdal.
Kampanjen innefattar flera olika kanaler, med fokus på webb och sociala medier men också skyltar och print lokalt i Växjö.
Bild: Växjöbostäder/GoBrave