Nyheter

GROHE medverkar vid Stockholm Furniture and Light Fair 2019

För första gången någonsin ställer världsledande sanitetsleverantören GROHE ut på inredningsmässan Stockholm Furniture and Light Fair. GROHE kommer att visa upp sin eleganta badrumsserie ATRIO i en helt ny installation. Inför mässan har GROHE arbetat med den prisbelönta design- och arkitektfirman Snøhetta för att skapa en designinstallation till mässan.

Det senaste årtiondet har GROHE tilldelats hundratals utmärkelser inom design och funktionalitet. Och design är något som genomsyrar företagets produkter. I år medverkar GROHE för första gången på Stockholm Furniture and Light Fair mellan den 5-9 februari. Mässan som är världens ledande event för skandinavisk design har över 700 utställare och lockar besökare från fler än 100 länder.

På mässan kommer GROHE visa upp badrumsserien ATRIO i en konstinstallation med syfte att visa upp vattnets grundläggande egenskaper. ATRIO med sin klassiska och tidlösa design får vattnet att flöda med perfekt precision, vilket besökarna kommer få möjlighet att uppleva i GROHEs monter.

– Design är en grundpelare i GROHEs varumärke och det känns därför självklart att medverka vid Stockholm Furniture and Light Fair. Vi är mycket glada och stolta över att få visa upp ATRIO för första gången på en skandinavisk designmässa. Målet är att förena design och hållbarhet i en konstinstallation på temat vatten, säger Michael Seum, Vice President Design på GROHE.

Snøhetta skapar varumärkesupplevelse
I arbetet med att utforma mässmontern har GROHE inlett ett samarbete med den internationellt välrenommerade design- och arkitektfirman Snøhetta. Den norska byrån med kontor i bland annat Oslo och New York har exempelvis ritat operahuset i Oslo. När båset för GROHE skapas står hållbarhet och vatten i fokus.

– Snøhetta har designat GROHEs bås till Stockholm Furniture & Light Fair med fokus på att kommunicera vattnets grundläggande egenskaper. I båset kommer besökarna bjudas in till ett rum definierat av vattenelementets attribut. Vi vill ge folk en möjlighet att utforska och uppleva elementet med alla sina sinnen, säger Marius Myking, chef för Snøhettas produktdesignsatsning.

Hållbarhet en prioritet
Förutom en hög grad av design har hållbarhetsaspekten varit tongivande i samarbetet. Precis som
för GROHE är hållbarhet en viktig faktor i Snøhettas arbete vilket gör att det finns en gemensam
värdegrund i projektet.

– En huvudprioritet i designprocessen har varit att utveckla ett bås med komponenter som kan användas om och om igen i andra miljöer, säger Marius Myking, chef för Snøhettas produktdesignsatsning.

Läs mer om ATRIO-serien här: https://www.grohe.se/sv_se/badrum/badrumsarmaturer/atrio.html